Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Elokuva | Danielsit kulkevat omia polkujaan

Tärkeimmät Oscarit napannut elokuva on tekijöidensä näköinen komedia.

Elokuvat

Everything Everywhere All at Once. Ohjaus: Daniel Kwan ja Daniel Scheinert

Ohjaaja-käsikirjoittajien Daneliel Kwanin ja Daniel Scheinertin, jotka tunnetaan yhteisnimellä Daniels, esikoiselokuvassa Swiss Army Manissa (2016) Paul Dano käytti elävää raatoa kuin Sveitsin armeijan linkkuveistä ja Daniel Radcliffe riisui velhopojan taikaviitan harteiltaan suolistokaasun voimalla.

Tapahtumien vyöry on hurjaa ja leikkaus nopeaa.

Makaaberin pieruhuumorin, maagisen realismin ja vakavien teemojen yhdistelmä sai puolelleen kriitikot ja festivaaliyleisön ympäri maailman mutta jäi silti monilta huomaamatta.

Tilanne on toinen Danielsin toisen yhteistyön Everything Everywhere All at Oncen kohdalla. Se huomioitiin tämän vuoden Oscar-gaalassa yhdellätoista ehdokkuudella ja voitti niistä seitsemän, mukaan lukien parhaan elokuvan, ohjauksen ja alkuperäisen käsikirjoituksen palkinnot.

Samalla se pääsi uudelle teatterikierrokselle myös Jyväskylässä. Mikä on mainiota, sillä kyseessä on kaikkea muuta kuin perinteinen parhaan elokuvan Oscar-voittaja.

Everything Everywhere All at Once kertoo Evelyn Wangista (Michelle Yeoh), jonka pyörittämä pesula ja avioliitto Waymondin (Ke Huy Quan) kanssa ovat konkurssikypsiä. Lisäksi suhde tyttäreen (Stephanie Hsu) on kriisin partaalla, sairaan isän (James Hong) syntymäpäivävalmistelut stressaavat ja veroilmoituksen täyttäminen tuntuu ylivoimaiselta tehtävältä.

En edes yritä tiivistää tapahtumia, jotka johtavat tilanteeseen, jossa Evelynin on paitsi selviydyttävä haukankatseisen verovirkailijan (Jamie Lee Curtis) kuulustelusta myös pelastettava maailmankaikkeus.

Everything Everywhere All at Once on yhdistelmä hongkongilaista kung fu -elokuvaa, absurdia komediaa, tieteiselokuvan parodiaa ja amerikkalaista perhedraamaa. Käsikirjoitus repii auki rinnakkaistodellisuuksia ja rakentaa multiversumin, jossa Evelynin roolit vaihtelevat huippukokista toimintaelokuvien tähteen ja kiveen. Tapahtumien vyöry on hurjaa ja leikkaus nopeaa kuin katsoisi keskittymishäiriöisen kanavasurffausta.

Silti kokonaisuus pysyy koossa ja muodostaa hämmästyttävän yhtenäisen maailman.

Tässä auttavat erinomaiset näyttelijävalinnat ja -suoritukset. Yeoh palkittiin ansaitusti parhaasta naispääosasta ja Curtis sivuosasta, jossa hän pääsi muistuttamaan olevansa muutakin kuin ikääntynyt ”kauhun kuningatar”. Suurin yllätys oli Ke Huy Quanin palkinto, sillä hänet muistetaan (jos muistetaan) lähinnä 1980-luvun lapsinäyttelijänä.