”On huolehdittava, että keskusta säilyy asumiskelpoisena eikä yrityksille koidu liikaa haittaa.”
Jyväskylän keskustassa on alkanut rakennushankkeiden sarja, joka tietää poikkeuksia ja kaivinkoneita ruutukaava-alueelle koko kuluvalle vuosikymmenelle. Osa urakoista on kaupungin omia, osassa kaupunki on mukana ja osa on yksityisten toimijoiden rakennuskohteita.
Yksityisten kohteita ovat esimerkiksi Kalevankadun ja Ilmarisenkadun kulmaan nouseva tornitalo, Hotelli Miltonin taakse nouseva kerrostalo sekä parhaillaan kaavoitettavana oleva Nordean ja Valtiontalon sisäpihalle suunniteltu täydennysrakennushanke.
Kaupunki on mukana Jyväsparkin P-Paraati-hankkeessa, jossa Kirkkopuiston kupeeseen maan alle rakennetaan pysäköintitalo.
Kaupungin omia suuria hankkeita ovat Teatteritalon saneeraus, Kirkkopuiston uudistaminen, uuden paikallisliikennekeskuksen rakentaminen, Lyseon päärakennuksen korjaaminen sekä lyseokorttelin uudistaminen ja torin siirtäminen Asema-aukiolle.
P-Paraati mukaan laskettuna kaupungin investoinnit keskustaan ovat yhteensä sadan miljoonan euron luokkaa.
Jyväskylän kaupungin projektipäällikkö Ora Nuutinen puhuu hankeketjuista, sillä hankkeet vaikuttavat vahvasti toisiinsa.
Kirkkopuistoa päästään uudistamaan kun P-Paraati valmistuu, sen jälkeen paikallisliikenneterminaali pääsee palaamaan Vapaudenkadulle, ja silloin voidaan ryhtyä rakentamaan uutta toria Asema-aukiolle. Nykyisen Kauppatorin tulevaisuus puolestaan ratkaistaan osana Lyseokorttelin suunnitelmia. Ketju ulottuu vuoteen 2026.
Kirkkopuisto on pysymässä pitkälti entisellään. Suurin uudistus on sinne pitkään toivottu leikkipaikka. Paraatiaukio rakennetaan uudelleen, kun maanalainen pysäköintilaitos on valmis. Kilpisenkadun varteen tulee runsaasti polkupyöräpysäköintiä.

Remonttiin on menossa myös Kauppakatu aina yliopistolta Aren aukiolle saakka. Työt voivat alkaa, kun Kirkkopuistossa alkaa olla valmiista. Hanke on jo aloitettu osallistavalla suunnittelulla.
– Kauppakadun saneeraus menee osin ensi vuosikymmenen puolelle. Hanke koostuu useammasta palasesta. Kaikkea ei voi tehdä yhtä aikaa. On huolehdittava, että keskusta säilyy asumiskelpoisena eikä yrityksille koidu liikaa haittaa, Nuutinen toteaa.
Nuutinen arvelee, että vielä kuluvan vuosikymmenen puolella voisi alkaa myös keskustan ja Lutakon yhdistävä ratapihan kannen rakentaminen, jos sitä päätetään edistää.
Samassa yhteydessä tutkitaan myös vaihtoehtoa tehostaa Hannikaisenkadun ja radan väliä.
Lutakossa, joka on ilman kanttakin lähes keskustaa, jatkuu sataman kehittäminen. Alvar Aallon veneen vitriinin viereen on tulossa lisää rakennuksia.
Jyväskylän keskustaa kehitetään vahvasti juuri nyt, sillä hankkeita ehti kasaantua jonoon valitusten aiheuttamien viivästysten vuoksi. Kaupunki halua lisätä asukkaiden määrää keskustassa eikä yksityisten toimijoiden rakennushankkeita haluta jarruttaa omalla viivyttelyllä.
– Edessä on huippuvuodet kaupungin rakentamisessa. Toivon, että hankkeilla saadaan viihtyisämpi, turvallisempi, mukavampi, selkeämpi ja liikenteellisesti toimivampi keskusta, Nuutinen sanoo.
Ora Nuutinen esittelee Jyväskylän keskustan rakennushankkeita Rakennusmessuilla Jyväskylän Paviljongissa perjantaina 17.3.