Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Näyttely | Tiina Pyykkinen tarkastelee maalauksissaan valon ja värin ilmenemismuotoja

Korkeakiiltoiset maalaukset houkuttelevat liikkumaan teosten äärellä ja katsomaan kokonaisuutta eri kulmista.

Kuvataiteilija Tiina Pyykkisen The Presence of Instability -näyttely Jyväskylän taidemuseossa koostuu hänen maalauksistaan viimeisen viiden vuoden ajalta. Pyykkinen tutkii tummasävyisissä korkeakiiltoisissa maalauksissaan väriä, valoa ja heijastuksia.

Näyttelyä varten taidemuseon kolmanteen kerrokseen rakennettiin koko tilan mittainen peiliseinä, johon osa maalauksista ripustettiin. Pyykkinen luo maalatessaan eräänlaista illuusiota. Kerrokselliset pinnat paljastavat vain osan kokonaisuudesta.

– Teoksesta ei voi nähdä kerralla kaikkea, joten katsojan on valittava mitä katsoo, Pyykkinen pohtii.

Monissa teoksissa esiin nousee eri näkymiä riippuen siitä, miten kaukaa ja mistä kulmasta niitä katselee. Erilaiset varjot ja heijastumat muuttavat sitä, miltä teos näyttää.

– Toisaalta myös muut näyttelykävijät luovat maalauksiin omat heijastuksensa, astuvat osaksi kuvatilaa ja rikkovat toisen henkilön havaintokokemusta. Haluan ikään kuin häiritä katsojan näköhavaintoa, ja saada hänet liikkumaan teosten äärellä, Pyykkinen sanoo.

Hän on kiinnostunut teosten aika- ja paikkasidonnaisuudesta sekä ajan kulumisen tematiikasta. Pyykkinen kertoo saavansa usein inspiraatiota töihinsä kaunokirjallisuudesta, mutta myös arkisesta ympäristöstään. Maalauksissa läpinäkyvien värikerrosten alla voi hahmottaa näkymiä johonkin toiseen paikkaan ja aikaan. Useissa teoksissa on nähtävissä esimerkiksi rakennettua ympäristöä ja maisemia.

Pyykkisen maalaukset rakentuvat hitaasti, kerros kerrokselta. Teoksessa saattaa olla jopa parikymmentä päällekkäistä läpikuultavaa maalikerrosta, joista jokaisella on oma merkityksensä lopputuloksessa. Näyttelyssä on esillä myös maalauksia, joissa kiiltävät pinnat vuorottelevat mattamaisten osioiden kanssa, mikä luo kiinnostavia syvyysvaikutelmia ja kontrasteja.

Pyykkinen valmistaa itse maalaustensa öljymaalit. Hän paljastaa, että usein maalauksen pinta on toteutettu vain yhdellä pigmentillä, vaikka valmiissa teoksessa se saattaa näyttää moniväriseltä samalla tavoin kuin esimerkiksi autosta valunut öljyläikkä maassa.

– Käyttämäni väriskaala on aika kapea. Suhtaudun väriin enemmänkin ilmiönä kuin symbolisesti, Pyykkinen kuvailee.

Tiina Pyykkinen: The Presence of Instability Jyväskylän taidemuseo 7.5. asti.