Autoalalla on poliittisen vastuunkannon aika. Siksi Ford Explorer.
Ford Explorer on hengästyttävä auto. Kun muut valmistajat tuovat markkinoille pienempiä autoja minimoidakseen päästöt, haluttiin Fordilla nähdä asia toisin. Siksi Ford Explorer päätettiin tuoda Eurooppaan.
Koska auto on iso, omapainoltaan noin 2 500 kiloa, ei vertaaminen esimerkiksi Ferrariin tulisi heti mieleen. Kun internetin tietolähteistä hakee tietoa Ferrareista, voi todeta, että Explorer jää kiihtyvyydeltään vain puoli sekuntia Ferrari Testarossaa jälkeen. Lukema on jäätävä, kun huomioidaan auton suurin sallittu kokonaispaino – 3 160 kiloa.
Ford Explorerin kokonaisteho on 457 hevosvoimaa. Polttomoottorina on kolmelitrainen V6, jonka teholukema on 350 hevosvoimaa. Sähkömoottorin osuus on 107 hevosvoimaa. Vääntömomentti on 825 Newtonia, eli suomeksi sanottuna paljon. Se on melkoisesti enemmän kuin järkevässä arkiajossa tarvitsee.
Koska palautetta maavaran kertomatta jättämisestä on tullut, kerrottakoon sekin – minimissään 167 millimetriä. Ford Explorer ainakin paperilla taipuu hyvin myös huonommille teille.
Auton voi ostaa järjellä tai tunteella.
Varustetasoja on vain kaksi – Platinum ja ST-Line. Hintaeroa näillä on noin 1 500 euroa. Explorer maksaa halvimmillaan 93 489 euroa, lisäksi hintaan lisätään asiakkaan toivomat lisävarusteet.
Taajamassa matkanteko on varsin leppoisaa, jos kuljettajalla riittää malttia tarpeeksi. Isosta koosta huolimatta näkyvyys ulos on hyvä, joten auto on hyvä ajettava myös keskustan alueella. Myös maantieajossa Explorer on tasaisen varma kulkija.
Ainoa pohdintoja herättelevä asia on se, että kyseessä on lataushybridi. Syy lienee selvä – päästöt. Päästöt on siten ainakin teoriassa saatu painettua 71 grammaan sadalle kilometrille. Autojen päästöperusteinen verotus johtaa siihen, että nyt Ford voi yrittää myydä asiakkaille järjettömän auton. Esimerkiksi itselataava hybridi ei yllä samoihin päästöihin ainakaan paperilla.
Lataushybridien tulevaisuus on mielenkiintoinen. Leasingyhtiöiltä saadun datan mukaan autoja ei ladata tarpeeksi. Luvattuihin päästöihin pääseminen kuitenkin tarvitsee lataamistakin. Jännä seurata, vaikuttaako tämä sitten poliittiseen päätöksentekoon tulevaisuudessa.
Ford Explorer on paperilla hyvä vetoauto perävaunulle. Suurin sallittu vetopaino on 2 500 kiloa, ja Blis, eli kuolleen kulman varoitusjärjestelmä, huomioi myös perävaunun. Perävaunun mitat voi syöttää auton järjestelmään, jolloin auto osaa ottaa ne huomioon.
Koeajolla myös pohdin, että jos minulla olisi kesälomareissulla mukana asuntovaunu ja matkaseuraa, olisi Explorer todella miellyttävä auto ajaa.
Auton voi ostaa järjellä tai tunteella, Ford Explorer mahtuu kumpaankin kategoriaan. Jos autoharrastaja omistaisi vain yhden auton, tämä olisi potentiaalinen.