Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Mikä on tuo Keljoon noussut korkea puutalo, jonka ikkunoista näkee kauas Keljonlahdelle?

Alpa muuttaa yrityksensä näköisiin tiloihin Keljoon. Huimaa nousua elävä yritys tavoittelee nyt myös kansainvälisiä markkinoita.

Keljon kauppakeskuksen takana sijaitsi vielä muutama vuosi sitten pieni kuutiomainen rakennus. Kun talo purettiin ja sen paikalle alkoi toukokuussa nousta korkea ja komea puurakennus, moni mietti, onko Kotipizzassa satsattu yllättävän isosti rakennukseen. Ei olla. Tiloissa aukeaa perjantaina 2.12. Alpan myymälä, varasto, toimisto ja neuleiden kunnostustilat.

– Ensimmäinen tila, jossa me toimimme oli parinkymmenen neliön kokoinen kioski. Olemme muuttaneet viisi kertaa, ja vasta viimeiset paikat ovat olleet sellaisia, että sinne on kehdannut asiakkaankin pyytää, Alpan markkinointijohtaja ja osakas Lauri Hilliaho nauraa.

Hän sanoo, että vuonna 2012 perustetussa Alpassa on menty siinä mielessä vastavirtaan, että tiloja ei olla hajautettu kasvun takia. Kun kaikki toiminnat ovat samoissa tiloissa tuodaan toimintaan myös yhteisöllisyyttä.

Alpan aikaisempi myymälä on sijainnut Tourulassa ja se suljetaan nyt uuden avautuessa.

Alpan rakennuttamat uudet toimitilat mukailevat yrityksen eettisiä arvoja. Ne nojaavat vahvasti kestävään kehitykseen, vastuullisuuteen ja luonnonmukaisuuteen.

– Talon runko on ristiinlaminoitua, suomalaista massiivipuuta eli CLT:tä. Se on ajaton ja kestävä, ja sitoo hiilidioksidia sen sijaan, että olisi betonisena tuottanut sitä, Hilliaho sanoo.

Keskittyminen vie eteenpäin.

Täyspuuta hyödynnetään asuinrakentamisessa, mutta vain harvoin toimistotiloissa, joissa tavoitellaan yleensä pikemminkin alhaisia kustannuksia kuin kestävää lopputulosta.

– Olisihan peltihallin pystytys ollut halpa ja nopea ratkaisu. Jollekin voi olla täysin hyvä tavoite se, että rakennuksen laskennallinen käyttöikä on kymmenen vuotta. Se ei kuitenkaan sovi meidän arvoihin, Alpan toimitusjohtaja Heikki Timlin sanoo.

Tonttia etsittiin pitkään kaupungin avustuksella. Mietinnässä oli muun muassa Kankaan alue, mutta autottomana se tuntui hankalalta päivittäisten asiakas- ja postituskäyntien takia. Samasta syystä hyllytettiin keskusta.

Timlin kertoo siirtäneensä monia työtehtäviä muiden hoitoon rakentamisen aikana, sillä hän on vetänyt itse rakennusprojektia ja osallistunut siihen konkreettisesti aina suunnittelusta toteutukseen.

Onko seuraava askel oma alpakkafarmi?

– Naapurista löytyisi vanha maatila, joka voisi toimintaan sopeutua, Timlin vastaa naureskellen.

Totuus on kuitenkin se, että vaikka jokainen suomalainen alpakka kerittäisiin yksinomaan Alpan tuotteiden materiaaliksi, villaa ei tulisi riittävästi. Alpan tuotteet tehdään perulaisesta alpakasta.

Myynnistä yli 90 prosenttia tapahtuu verkkokaupan kautta.

Firma on ottanut ensimmäisiä askeliaan myös kansainvälisille markkinoille. Jo nyt 10 prosenttia myynnistä menee Ruotsiin. Englanninkielinen verkkokauppa avattiin syksyllä ja alustavat tulokset ovat olleet hyviä.

– Alpakkatoimijana olemme Euroopan mittakaavassa suuri ja Pohjois-Euroopan suurin, Hilliaho anoo.

Hän kertoo Alpan erottuvan muista keskittymällä yksinomaan alpakkaan. Moni tekee alpakkatuotteita esimerkiksi merinovillan rinnalla.

– Jos tekee paljon ja monenlaista, ei välttämättä kehity. Keskittyminen vie eteenpäin, Hilliaho pohtii.