Fiat Scudo teki paluun, ja vanhaksi jäänyt Talento haudattiin.
Myös hyötyajoneuvopuoli sähköistyy jatkuvasti kiihtyvällä tahdilla. On olemassa käyttäjäryhmä jolle ajoneuvojen sähköistyminen ei oikein vielä sovi, joten suuntasimme katseet dieselkäyttöiseen pakettiautoon. Koeajoon lähti Fiat Scudo, joka on kyseisellä saralla yksi hyötyajoneuvopuolen uutuuksia. Scudo olisi toki saatavilla sähköisenäkin versiona, mutta otimme koeajoon auton kaksilitraisella diselkoneella.
Silmämääräisesti auto näyttää tutulta, eikä ihme. Saman perusrakenteen jakaa Citroen Jumpy, Peugeot Expert, Opel Vivaro ja Toyota Proace. Konsernin sisällä tapahtuva yhteistyö on varsin yllätyksetöntä, mutta nykypäivää. Jos Fiat Scudo kuulostaa nimenä tutulta, niin kyllä, auto on ollut Fiatin mallistossa aiemmin. Nyt se teki paluun, ja korvasi mallistossa vanhentuneen Talenton.
Polttomoottoria suosivaan käyttäjäryhmään kuuluvat esimerkiksi he, jotka vetävät paljon peräkärryä työssään tai harrastuksissaan. Scudon perään saa laittaa 2 500 kiloa painavan kärryn, joten vetää voi helposti vaikkapa vene- tai hevostraileria. Auton kantavuus on 1 300 kiloa, ja tavaratilan muotoilu on järkevä.
Ajoasento autosta löytyy 170-senttiselle toimittajalle kohdilleen käsisäätöjen kautta. Se on tässä tapauksessa hyvä, sillä Scudo on suunniteltu työkäyttöön – nyt autossa on yksi rikkoutuva osa vähemmän.
Hallintalaitteiden sijoittelu on käytännöllinen ja järkevä. Isoin miinus tulee hieman turhan pienestä peruutuskameran näytöstä. Scudo on automaattivaihteilla, mutta manuaalivaihteistokin on edelleen tarjolla. Scudo on vakiona kolmepaikkainen, mutta keskipaikka on niin ahdas, että autossa menee mukavuuden rajoissa kaksi aikuista ihmistä. Kolmas mahtuu kyytiin lähinnä lyhyille siirtymille.
Taajamassa ajotuntuma on varsin toimiva. Ohjaus on sopivan kevyt, joten keskustan alueella paljon liikkuva huoltomies tai jakelukuski pärjää ahtaissakin paikoissa. Koska autoa on testattava myös matka-ajossa, kävi toimittaja Konnevedellä kahvilla. Myös matka-ajossa homma toimii, vaikka auto kaikkineen on melko yllätyksetön. Automaattivaihteisto on toimivan oloinen, joten keppivaihteisen auton voi perustella lähinnä vanhoilla tottumuksilla. Fiat Scudon parasta antia on selkeästi tavallinen arki – auto on harmaan arjen raataja.
Scudo on etuvetoinen, isoin miinus on nelivedon puute. Neliveto on tarjolla Scudon rinnakkaismalleihin, esimerkiksi Toyotaan ja Citroeniin. Jos tämän kestää, kannattaa vertailla hintoja. Fiat Scudo on 38 990 euron hinnallaan varsin kilpailukykyinen tapaus. Oma arvioni on, että Scudolla on paljon potentiaalia saada osakseen yrityspuolen asiakkaita.