Jos maailmanlopun jälkeen jäljelle jäisi vain yksi auto, olisi se Land Rover Defenfer.
Defender on kiistatta yksi Land Roverin klassikkomalleja. Kun sellaisen koeajomahdollisuus tulee tarjolle, automiehen on hankala sanoa ei.
Auto on vuodelta 2007, ja tietä sekä maastoa se on nähnyt 219 000 kilometrin verran. Ajomäärä ei loppupeleissä edes tunnu paljolta, varsinkaan jos sen jyvittää koko viidentoista vuoden ajalle.
Koeajolta oli kovat odotukset, koska en ollut aiemmin ajanut Defenderillä. Kun yritän avata lukossa olevaa kuljettajan ovea, onnistun laukaisemaan varashälyttimen. Hoksasin samalta istumalta, että oven lukko olisi pitänyt avata keskuslukituksen kaukosäätimen kautta, ei laittamalla avainta lukkoon. Eihän siinä.
Kuljettajan paikalla moni asia toimii hieman väärinpäin – esimerkiksi virtalukko löytyy ratin vasemmalta puolelta. Vastaavaa olen nähnyt esimerkiksi Lada Nivassa. Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta, mikä on oikeastaan hyvä, koska silloin on yksi rikkoutuva osa vähemmän. Defender ei ole tarkoitettu mihinkään kaupunkiköröttelyyn kauniina kesäpäivänä, vaan raskaaseen käyttöön millä hyvänsä kelillä.
Varustelistaus on käytännöllinen – ilmastointi, vetokoukku, aluevaihteisto, neliveto. Suurin sallittu perävaunun vetopaino on 3 500 kiloa, joten perään saa esimerkiksi jytkymmän venetrailerin.
Konehuoneessa mylvii 2,4-litrainen dieselkone, mistä löytyy tehoa 122 hevosvoimaa. Vaikka auto on tältä vuosituhannelta, tuntuu ajoasento nykymittapuulla hieman suurpiirteiseltä. Hallintalaitteiden sijoittelu on käytännöllistä, esimerkiksi vaihdekeppi on sopivasti käden ulottuvilla.

Ajokokemuksena Land Rover Defender tuntuu tämän vuosituhannen autoksi brutaalilta. Taajamassa tällä toki ajaa, ja moottoritielläkin siirtymät hoituu, mutta varsinaisesti ajonautinnosta ei voida varsinkaan kaupunkiolosuhteissa puhua. Mieleen tulee lähinnä ajatus, että mitä pahempaan paikkaan Defenderinsä vie, sen paremmalta idealta se rupeaa tuntumaan. Muuten ostoslistalle voi mennä jokin muu auto.
Varmuudella on olemassa henkilöitä, jotka eivät voi sietää Defenderiä. On kuitenkin jännä, että myyjän kertoman mukaan viikoittain ilmaantuu joku, joka kyselee Defenderistä lisätietoja. Land Roverilla selkeästi on oma fanikuntansa.
Myös auton ulkonäkö ansaitsee maininnan – auto on niin ruma, että se on oikeastaan jo hieno. Hyvää Defenderissä on ehdottomasti sisätilat. Takapenkillä kulkee myös aikuinen, ja tavaratilaa on silmämääräisesti arvioiden riittävästi. Sopiva käyttäjä tämmöiselle autolle voisi olla joku hirviporukka, tai huomiota autovalinnallaan hakeva yrittäjä.
Hintaa Land Rover Defenderillä on 37 900 euroa. Netin myyntipalstoilla Defenderien hintahaarukka on kymppitonnista yli sataantuhanteen euroon.