Kun Timo Mikkonen aloitti Autotalolla, yleistyivät autoissa ajonvakautusjärjestelmät ja ABS-jarrut.
Jyväskylän Autotarvikkeen huoltopäällikkö Timo Mikkonen hymähtää aina, kun verkossa käydään keskustelua sähkö- ja polttomoottoriautoista.
– Pystyssä on heti vastakkainasettelu eri käyttövoimilla ajavien kesken.
Mikkosen suosikki sähköautojen vastustajien perusteluissa on se, ettei sähköautolla voi ajaa peräkärry perässä Lappiin ja takaisin lataamatta. Varsinkaan talvella.
– Tottahan se toki on, mutta täytyy polttomoottoriautokin tankata. Jo pelkästään pakkanen lisää akkujen kulutusta. 700 kilometriä päivässä ajavalle myyntiedustajalle diesel on järkevin vaihtoehto. Jos autoa tarvitsee vain kaupungissa tai ajaa vain kohtuullisia matkoja, on sähköauto todennäköisesti paras vaihtoehto, jos sitä voi itse ladata. Jos silloin tällöin tekee pidempää reissua, mutta muuten liikkuu vain muutamia kymmeniä kilometrejä päivässä, todennäköisesti ladattava hybridi on järkevin, Mikkonen kiteyttää.
– Lopulta raha kuitenkin ratkaisee. Ihmiset ostavat sellaisen auton, johon heillä on varaa, hän jatkaa.
Mikkonen uskoo, että Jyvässeudulla autolle ja sen kaikille käyttövoimille on edelleen tarvetta.
– Näillä leveysasteilla usein tarvitaan vielä kahta autoa. Joukkoliikenne korvaa auton tarpeen vasta pääkaupunkiseudulla. Seuraavaksi se voi onnistua Tampereella, mutta ei vielä täällä, nelilapsisen perheen isä sanoo.
Jyväskylän Autotarvikkeen uusien autojen myymälässä on elokuisena arkipäivänä väljää. Autokaupassa eletään vaikeita aikoja, sillä uusien autojen toimitusajat ovat venyneet pitkiksi, polttoaineen hinta kiivennyt pilviin ja yleinen hintataso noussut. Hellepäivänä hiljaisuus johtuu kuitenkin ennen kaikkea siitä, että 28 lämpöasteessa ihmiset tekevät muuta kuin autokauppaa.
Huollon puolella käy kuitenkin kuhina, kun kesälomien jälkeen puretaan jonoja. Huoltoon hidastunut autokauppa vaikuttaa viiveellä, kun uusien autojen ostajia ei siirry entiseen tahtiin merkkihuollon piiriin.
Testeri osaa kertoa, mikä autossa on vikana, mutta ei sitä, mistä se johtuu.
Jyväskylän Autotarvikkeella maailmanlaajuinen komponenttipula ei ole heijastunut varaosiin, Mikkonen kertoo ja koputtaa puista pöytää.
– Paljon elektroniikkaa sisältävien laitteiden toimituksissa on viivettä, mutta mitään ei ole jäänyt vielä kokonaan tulematta, hän jatkaa ja koputtaa uudelleen puuta.

Mikkonen on nähnyt autokaupassa monenlaisia murroksia. Kun hän aloitti Jyväskylän Autotarvikkeella 1999, kävi Volkkarikauppa kuumana.
– Kolmoskopan Golfia ja Ventoa myytiin hirveitä määriä. Autoihin tuli lukkiutumattomat jarrut, lisävarusteena sai ajonvakautusjärjestelmän. Airbagit olivat tulleet neljä vuotta aiemmin, hän muistelee.
– Seatilta myytiin Cordobaa ja Audilta oli tullut A4, hän jatkaa.
Autojen takuuajat kasvoivat vuodesta kahteen ja vuosituhannen vaihteessa huollossa alettiin puhua long lifestä, joka tarkoitti aiempaa pidempiä huoltovälejä.
Maltillinen mallikirjo näkyi myös huollossa: varaosavaihtoehtoja oli vähemmän. Toisin on tänä päivänä.
– Nyt on pelkästään Volkswagenilla Poloa, Golfia, T-Crossia, Taigoa, Tiguania, Passatia ja niin edelleen. ID.-perhe on täysin sähköinen. Audilla numerosarja jatkuu kasiin asti ja rinnalla ovat Q-sarjan katumaasturit. Lisäksi on Seatia, Cupraa ja Hyundaita, Mikkonen listaa.
Huoltovälejä ei tarvitse enää itse miettiä, sillä auto kertoo, kun on huollon aika.
Suurin muutos on kuitenkin autojen sähköistyminen. Se muuttaa autojen huoltoa, mutta ei poista huollon tarvetta.
– Osaamisen painopiste muuttuu. Huolto-ohjelmissa on enemmän testauksia ja tarkastuksia. Hallissa tarvitaan jatkossa yhä enemmän ammattilaisia, jotka taitavat vian etsinnän ja tietotekniikan.
Täyssähköautoissa ei tarvita esimerkiksi moottoriöljyä, sytytystulppia ja ilmansuodattimia. Sen sijaan esimerkiksi jarruvikoja on odotettavissa enemmän, sillä sähköauto hidastaa tehokkaasti kaasupoljinta nostettaessa, jolloin jarruja tarvitaan vähemmän ja ne uhkaavat jumittua. Myös renkaat kuluvat nopeammin raskaiden akustojen ja vahvan väännön vuoksi.

Autojen moottorit ovat Mikkosen kokemuksen mukaan kehittyneet erittäin luotettaviksi. Viat löytyvät usein lisälaitteista. Myös autojen korit kestävät entistä pidempään.
Nykyautoissa on käyttövoimasta riippumatta paljon elektroniikkaa. Testeristä, eli autoon kytkettävästä tietokoneesta, on tullut yksi mekaanikkojen tärkeimmistä työkaluista.
– Testeri osaa kertoa, mikä autossa on vikana, mutta ei sitä, mistä se johtuu, Mikkonen sanoo.
Kuluttajia huolettaa sähköautojen akuston ikä ja kestävyys. Mikkonen lohduttaa, että akkujakin voidaan korjata, aina ei tarvitse uusia koko kymmenien tuhansien eurojen akustoa.
– Autoissa voimalähdettä on joskus korjattava. Myös polttomoottoriautoja joudutaan joskus korjaamaan tuhansilla euroilla, hän muistuttaa.
Jyväskyläläiset autoliikkeet järjestävät yhdessä Mediatalo Keskisuomalaisen kanssa Suuren autokauppapäivän Jyväskylän Seppälässä kauppakeskus Sepän ja Seppälän Prisman parkkipaikalla kello 11–15. Suur-Jyväskylän Lehti on osa Mediatalo Keskisuomalaista.