Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Keljon Lidl 20 vuotta – ”Puhutaanko siellä suomea?”

Asiakkaiden toiveet ovat muuttaneet kassoja, pullonpalautusta sekä tuotevalikoimaa ja tuoneet ostoskorit.

Ensi maanantaina tulee täyteen 20 vuotta siitä, kun saksalainen kauppaketju Lidl aloitti Suomessa. 29.8.2002 ovensa avasi 10 myymälää eri puolilla Suomea. Ensimmäisten joukossa olivat muiden muassa Jyväskylän Keljon ja Äänekosken Lidlit.

Keljon Lidlin myymäläpäällikkö Marika Lumpola muistaa avajaispäivän hyvin. Hän ei ollut vielä Lidlissä töissä vaan jonotti Äänekosken myymälään yhdessä muiden asiakkaiden ja mummonsa kanssa.

– Avajaisissa oli jännittynyt tunnelma. Mummo mietti, että mahdetaanko siellä puhua edes suomea, Lumpola muistelee.

Asiointi onnistui suomeksi avajaispäivästä lähtien, mutta moni asia uudessa kaupassa oli erilaista kuin tutuissa kotimaisissa ketjuissa ja kyläkaupoissa.

Eniten ihmetystä aiheuttivat eurooppalaistyyliset lyhyet kassapöydät, joista puuttui pakkaushihna. Ostokset oli kerättävä kärryihin, sillä koreja ei ollut, pullonpalautuskone hyväksyi vain kaupan omia pulloja ja maksutapana kävi vain käteinen tai pankkikortti, luottokortti ei kelvannut.

Pullokoneet alkoivat ottaa vastaan myös muita palautuspulloja jo vuoden kuluttua aloituksesta ja kassat vaihtuivat suomalaisille tuttuihin malleihin vuonna 2008. Tänä päivänä maksuvälineeksi kelpaa myös luottokortti ja ostoskorit odottavat sisäänkäynnin tuntumassa.

Aura-juuston ystävänä minunkaan ei tarvitse enää käydä toisessa kaupassa.

Marika Lumpola

20 vuotta sitten uutta olivat myös Lidlin kannelliset pakastimet. Tänä päivänä kaikki kauppaketjut minimoivat energiankulutusta pitämällä pakasteet kansien tai ovien takana.

Tullessaan Lidlit lisäsivät ruokakaupan hintakilpailua ja toivat uusia ulkomaisia tuotteita suomalaisten saataville. Alkuvaiheessa Lidlin valikoimassa kotimaisia tuotteita olivat lähinnä vihannekset. Asiakkaiden toiveista tilanne kuitenkin muuttui vuosien varrella.

– Tuotevalikoima ja varsinkin kotimaisuusaste on kasvanut kovasti. Nyt on noin puolet kotimaista, Lumpola kertoo.

– Aura-juuston ystävänä minunkaan ei tarvitse enää käydä toisessa kaupassa, hän jatkaa.

Lumpolan mukaan asiakaskunnasta korostuvat perheet. Hän arvelee, että syy sille löytyy sopivan valikoiman lisäksi menestyksestä ruokakorien hintavertailuissa. Myös yleinen hintatason nousu näkyy asiakaskunnassa.

– Ei se ole ainakaan laskenut asiakasmääriä, Lumpola muotoilee.

Lumpolan ensimmäinen ostos Äänekosken Lidlistä oli yksittäispakattu täytetty croissant. Tuote on edelleen kaupan valikoimassa. Kahdenkymmenen vuoden takaa kestosuosikkina valikoimassa on pysynyt myös kaupan oma kivennäisvesi.

Tänä päivänä yksi kaupan vetonauloista on paistopiste. Ne alkoivat yleistyä Lidleissä vuonna 2010. Keljossa pisteen suosituin tuote on riisipiirakka ja perässä hyvänä kakkosena tulee luomukaurasydän. Se on myös Lumpolan suosikki.

Marika Lumpola on työskennellyt Lidlin palveluksessa 17 vuotta ja niistä 13 vuotta myymäläpäällikkönä eri myymälöissä. Keljon myymäläpäällikkö hän on ollut puoli vuotta.

Ennen Lidliä Lumpola työskenteli ratsastuksen opettajana, mutta allergia pakotti vaihtaman alaa.

– Eikä ole tarvinnut katua, hän sanoo.

Keljon myymälä työllistää 24 työntekijää. Keljon myymälän lisäksi Jyvässeudulla on Lidlit Jyväskylässä kauppakeskus Forumissa, Palokassa, Seppälässä ja Jyskässä sekä Muuramessa ja Laukaassa.