Hyundailla osataan urheiluautot – i20N on äkäinen pikku piiska

Emme lupaa autossa olevan mitään järkeä, mutta sen me tiedämme, että tarjolla on silkkaa intohimoa ja hauskuutta.

Kun maahantuoja tarjoaa koeajolle autoa, jollaista ei useinkaan Jyväskylässä pääse koeajamaan, on automiehen koeajolla käytävä. Yksi esimerkki tämmöisestä on Hyundai i20N. Koska Hyundain rallikilpurin pohjana on i20, halusimme myös hakea rallitunnelmaa koeajon merkeissä. Näistä syistä koeajoomme lähti Hyundai i20N, eli pikkuauton tehoversio. Mainittavaa on, että rallitunnelmista huolimatta koeajolla noudatettiin liikennesääntöjä.

Konehuoneessa mylvii perusmoottoria jytkympi 1,6 litrainen bensapata, josta irtoaa tehoa 204 hevosvoimaa. Auto on etuvetoinen ja manuaalivaihteilla. Muut Hyundain N-sarjalaiset ovat tästä isompia: Suomeen tuotavia autoja on i30N, i30N Fastback ja Kona N. Periaatteessa myös Veloster N on olemassa, mutta käytännössä sitä ei Suomeen tuoda. Niinpä kaikki Suomessa olevat Velosterit ovatkin tuontiautoja.

Käynnistäessä huomaa selvästi kuinka Hyundai i20N:n äänimaailmaa on piristetty. Näin sen toki pitääkin olla urheilullisessa autossa. Tekee mieli painaa kaasupedaalia ja ottaa äänistä pienet maistiaiset. Heitetään lisää löylyä kiukaalle.

Perheellisen henkilön unelma tämä ei ole.

Ajoasento löytyy 170-senttiselle koeajokuskille mallikkaasti kohdilleen. Taajamassa auto on varsin leppoisa ajaa niin kauan, kun sattuu muistamaan nopeusrajoitukset. Toki senkin huomaa, että myös alustaa on säädetty urheilullisempaan suuntaan. Kun pääsee isommalle tielle, alkaa ahdistus helpottaa ajonopeuksien osalta.

Maahantuojan esittelyn perusteella käy ilmi, että radalla tämmöistä pitäisi päästä testaamaan. Autossa on ominaisuuksia, joista ei saa kaikkea irti normiliikenteessä. Yksi näistä ominaisuuksista on Launch Control, jos haluaa ottaa lähtöjä formulatyyliin. Myös muita mielenkiintoisia yksityiskohtia löytyy – esimerkiksi moottorin ulos antama vääntömomentti näkyy mittaristossa, vaikka merkitystä tällä on lähinnä autotietoiselle bensalenkkarille.

Kytkintuntuma on looginen, ja vaihteisto on mukava käyttää. Testilenkki isommalla tiellä osoittaa, että autolla voisi periaatteessa ajaa pidempääkin matkaa, mutta käytännössä perheellisen henkilön unelma tämä ei ole. Kiihtyvyys on hyvällä mallilla isommallakin tiellä, joten autolta voi odottaa paljon.

Hyundai i20N maksaa halvimmillaan 30 990 euroa, joten se on tavallisenkin palkansaajan ostettavissa. Emme lupaa autossa olevan mitään järkeä, mutta sen me tiedämme, että kyseiseen rahaan saa silkkaa intohimoa ja hauskuutta. Auton parasta antia ehdottomasti onkin hauskanpito hyvän kesäkelin sattuessa kohdille. Koeajopäivä ei ollut kelin osalta mikään lottovoitto, mutta sateisenakin päivänä auto on ajettavuudeltaan hyvä.

Auton voisi kiteyttää seuraavasti: Äkäinen pikku piiska.

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut