Fabia-neidin uudet vaatteet

Kenelle: kun pienemmän perheauton kustannustehokkuus houkuttelee.

Hiljaa hyvä tulee, on tuumittu Skodalla. Skodalla on tapana käyttää hyväksi havaitut osat uusissa malleissaan. Useimmiten testaus on suoritettu emomerkki Volkswagenissa. Fabian kohdalla mallistopäivitys on tehty jopa poikkeuksellisen hitaasti. Uusi Fabia perustuu osin nykyiseen Seat Ibizaan ja Volkswagen Poloon. Ibiza tuli markkinoille 2017, eli viitisen vuotta sitten ja Polo pian sen jälkeen.

Erikoista on myös se, että koko mallistossa ei ole hybridiä. Tänä sähköautojen ja hybridien aikakautena olisi luullut olevan sen mielekäs vaihtoehto.

Fabia on kasvanut vähän joka suuntaan. Lisäleveys ja pidentynyt akseliväli lupaa enemmän tilaa. Nyt Fabia on yksi luokkansa tilavimmista autoista. Myös takapenkille mahtuu aikuinen varsin mukavasti.

Ulkonäölle lisääntynyt leveys tekee hyvää. Tämä saa mallista hämäävän kookkaan. Äkkiseltään voisi luulla, että pihassa seisookin isoveli Scala.

Ulkoinen muotoilu on varman päälle linjaa, mutta sisällä ote on toisenlainen. Muotoja mielestäni on jopa yli reippaasti. Esimerkiksi oven kahvan muoto on ennemmin ranskalaisen auton ilottelua kuin Skodaa. Onneksi muotoilulla ei ole pilattu käytettävyyttä. Fabiasta löytyy edelleen riittävästi oikeita nappuloita perustoimintoihin.

Ajettavuus on luokkansa terävintä kärkeä, Fabia on suuntavakaa ja ohjausvaste on raikas. Myös kaista-avustin toimii hillitysti, mikä ei yleisesti ole itsestäänselvyys B-segmentissä.

Polttoaineen kulutus on saatu erittäin alhaiseksi ilman sähköä. Koeajossa kulutus pyöri alle viidessä litrassa. Monen merkin kevythybridi kuluttaa jo enemmän.

Mallistosta on tipahtanut uudistuksessa myös farkku pois. Tämä saattaa harmittaa osaa Fabian ostajakuntaa. Skodalla luultavimmin on päädytty tähän ratkaisuun isomman Scalan takia. Jos nykyistä Fabiaa olisi venytetty parikymmentä senttiä, niin mitat olisivat liiaksi Scalan reviirillä. Eli toisin sanoen, jos Fabian tilat eivät riitä, osta Scala!

Skoda Fabia Style DGS

Teho: 110 hv

Vaihteisto: 7v automaatti

Vetotapa: Etuveto

Kiihtyvyys: 0–100 km/h 9,9 s

Huippunopeus: 205 km/h

WLTP -kulutus: 5,6 l/100 km

CO2-päästöt: 126 g/km

Mitat: Pituus 4 108 mm, leveys 1 780 mm, korkeus 1 459 mm, akseliväli 2 564 mm

Omamassa: 1291 kg

Tavaratila: 380 l

Koeajoauton hinta: 24 975€

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Mainos: Mediatalo Keskisuomalainen

Vaalimainoksesi mukana bussimatkoilla ja aamupalapöydissä

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut