Kännykkäsovelluksen kautta voi löytää leikkipuistoseuraa tai kauppa-apua –  Madleena Konttiselle auttaminen on elämäntapa

Commu-sovelluksessa voi tutustua lähialueen ihmisiin auttamalla ja apua pyytämällä. Jyväskylässä käyttäjiä on noin 900.

Commu-sovelluksen avatessa kartalle ilmestyy vihreitä ja vaaleanpunaisia palloja ympäri Jyväskylää. Ne ovat avuntarjouksia ja -pyyntöjä: vihreä symboli merkitsee avuntarjousta, vaaleanpunainen avuntarvetta.

Ilmoituksissa etsitään ja tarjotaan muun muassa leikkipuistoseuraa, koiranulkoilutusta, remontti- ja kauppa-apua sekä juttukaveria.

Naapuriavun kanavan ovat ideoineet Ronnie Nygren ja Sami Ekmark, jotka ovat tutustuneet aikanaan Jyväskylässä Sepän lukiossa. Nygren jatkoi lukiosta Jamkiin silloiselle mediatekniikan linjalle, Ekmark opiskeli psykiatriseksi sairaanhoitajaksi Mikkelissä.

– Idea sovellukseen lähti siitä, että halusimme tehdä jotain yhdessä ja mietimme, miten IT-osaamista ja sairaanhoitajan osaamista voisi yhdistää, Nygren kertoo.

Nygren taitaa tietoteknisen puolen, Ekmark puolestaan tuntee kohderyhmää sekä yhdistyksiä, joiden kanssa tehdään yhteistyötä. Markkinoinnin ja sisällöntuotannon osaajaksi tiimiin liittyi Karoliina Kauhanen.

Sosiaalisessa mediassa sana on kiirinyt kauas, sillä viime vuoden lopussa Haloo Helsinki -yhtye otti yrittäjiin yhteyttä ja halusi olla jollain tapaa mukana toiminnassa. Taustayhtiö Haloo Music Group lähtikin mukaan sijoittajaksi.

– He jelppaavat meitä menestymään, koska näkevät itsekin tämän asian ja auttamisen niin tärkeänä ja sydäntä lämmittävänä, Ekmark sanoo.

Korona-aikana avun pyytämisen ja saamisen vaikeus korostui, mistä lähti idea sovellukseen, jolla voi etsiä turvaverkkoja omalta alueelta.

– Auttaminenhan on paras keino muodostaa uusia vahvoja yhteyksiä ihmisiin, Nygren toteaa.

Sovellusta kokeiltiin noin 200 ihmisen testiryhmällä Tampereella. Palaute oli hyvää, ja sovellus koettiin tarpeelliseksi. Käyttäjiltä tuli myös paljon ehdotuksia sovelluksen parantamiseksi. Testiryhmälle kerrottiin suurpiirteisesti sovelluksen ideasta.

Ymmärrettäisiin auttamisen arvo itsellemme ja sosiaalisena työkaluna.

Ronnie Nygren

– Meiltä tuli isot raamit: voi etsiä naapuriapua tai kaveria, tarjota vertaistukea. Vasta käyttäjien kautta näimme, mitä he tekevät raamien sisällä. Kävimme myös paljon juttelemassa käyttäjien kanssa kasvotusten, Ekmark kertoo.

Ilmoituksessa voi esittää toiveen tai tarjouksen vastapalveluksesta. Vaikka osassa ilmoituksista toivotaan rahallista palkkaa, ei tämä ole sallittua.

– Rahan pyytäminen Commussa on kielletty, mutta esimerkiksi kimppakyydeistä saa ottaa pienen korvauksen, Ronnie Nygren tarkentaa.

Nygren kertoo, että toiminta halutaan pitää hyväntahtoisena ja lähtökohtaisesti vastikkeettomana. Moni kuitenkin tekee mielellään pienen vastapalveluksen.

– Missiomme on muuttaa kulttuuriamme niin, että ymmärrettäisiin auttamisen arvo itsellemme ja sosiaalisena työkaluna.

Myös Sami Ekmark näkee, että monesti palvelusta tärkeämpi on itse kohtaaminen.

– Pyyntö voi olla eläimenhoito, lenkkipolulle kaverin etsiminen tai ruuanlaitto yhdessä, mutta perimmäinen taustatarve on sosiaaliset kontaktit.

Madleenalle auttaminen on lapsuudesta opittu tapa

Jyväskyläläinen Madleena Konttinen löysi Commu-sovelluksen viime vuoden puolella ja ihastui heti ajatukseen naapuriavusta kännykässä. Hänelle auttaminen tuntuu luontevalta, sillä hän vietti lapsuutensa tiiviissä kyläyhteisössä Pylkönmäellä. Siellä auttaminen oli arkipäivää ja töitä tehtiin talkoovoimin.

– Ehkä auttaminen nykyään ajatellaan vähän liian vaikeasti. Sekin on jo auttamista, että pidät ovea auki jollekin.

Konttinen myöntää, että kaupungissa kynnys auttaa ja pyytää apua on suurempi. Siihen sovellus on hyvä väline, sillä se on suunniteltu auttamiseen.

Sovelluksessa hän on tarjonnut esimerkiksi vauvatreffejä ja kauppa-apua. Erään äidin kanssa hän on käynyt MLL:n vauvakerhossa, joka oli hänelle itselleenkin uusi kokemus.

Koska Konttinen on nuorempana jännittänyt kaupassakäyntiä ja muita sosiaalisia tilanteita, tarjoutuu hän myös lähtemään seuraksi ja tueksi jännittäviin tilanteisiin.

– Uskon tietynlaiseen karmaan; kun auttaa, myös saa apua.

Itse hän kokee tällä hetkellä saavansa riittävästi apua lähipiiristä. Hän on käyttänyt sovellusta ainoastaan avun tarjoamiseen.

– Mutta sitä ei kinä tiedä, milloin tarvitsee apua. Se voi olla vaikka huomenna.

Toistaiseksi yhteydenottoja on tullut melko vähän. Konttinen arvelee, että sovellus on vielä sen verran uusi, etteivät ihmiset ole löytäneet sitä.

Omassa lapsuudessaan saamaansa auttamisen oppia hän haluaa siirtää eteenpäin. Hän muistuttaa omaa lastaan, että apua voi rohkeasti tarjota, jos joku näyttää sitä tarvitsevan.

Viime talvena auttamisesta jäi hänen elämäänsä uusi tuttavuus ihan ilman sovellustakin. Hän auttoi sokeaa miestä, jonka tuttua kauppareittiä sekoittivat lumikinokset. Hän antoi tälle numeronsa, ja yhteydenpito on jatkunut.

– Hän on hyvin itsenäinen herrasmies. Soitellaan joka viikko ja vaihdetaan kuulumiset, välillä istuskellaan puistonpenkillä.

Apua lähialueelta

Commu on sovellus, jossa voi pyytää tai tarjota apua ja muodostaa yhteyksiä ihmisiin.

Sovellus toimii tällä hetkellä ainakin pääkaupunkiseudulla, Jyväskylässä, Muuramessa, Tampereella, Hämeenlinnassa, Oulussa, Joensuussa ja Turussa.

Käyttäjiä on rekisteröitynyt ympäri Suomen yli 10 000.

Jyväskylässä käyttäjiä on noin 900.

Sovelluksen alaikäraja on 13, mutta sitä ei markkinoida alaikäisille.

Rahallisen palkan pyytäminen Commussa on kielletty, mutta auttamiseen liittyvien kulujen korvausta saa pyytää.