Minulta jäi 15-vuotiaana mopovaihe elämättä. Innostuin autoista erinäisten vaiheiden kautta vasta autokoulun jälkeen.
Koska täytin toukokuussa 35 vuotta, halusin lähteä koeponnistamaan elämäni ensimmäistä kertaa mopoautoa. Jonkun mielestä saatan olla asian kanssa pahasti myöhässä, mutta kerta se on ensimmäinenkin, ja parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
Autoliikkeessä tarjolla ollut mopoauto eli mauto oli käytetty. Kyseessä oli vuosimallin 2015 Microcar M.Go. Ajettu sillä oli 35 000 kilometriä.
Vaihteisto on automaatti, tankkiin laitetaan dieseliä, ja kori, se on kevyen ja höttöisen oloinen.
Hintalapussa lukee 6 980 euroa, joten mielessä pyörii vain että hui kauhea – sillähän saisi aivan oikeankin auton!
Parhaat fiilikset mopoauto tarjoilee 15-vuotiaalle teinille.
Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta. Koska mopoautojen sallittu huippunopeus on 45 kilometriä tunnissa, ja perässä on iso hitaan liikenteen kolmio, ei isolle tielle ole mitään asiaa. Sen muistaminen oli ehdottomasti koeajon haastavin osio, koska olin tottunut ajamaan oikealla autolla, ja ajamaan rajoitusten mukaan, oli se sitten satasta tai neljääkymppiä.
Varsinaisesti mistään ajo-ominaisuuksista ei voida puhua. Koneen teho on kokonaista viisi hevosvoimaa – koska enempää ei yksinkertaisesti tarvita.
Miltähän tämä tuntuisi ajaa kaverin kanssa? Pakko joskus kokeilla.
Parhaat fiilikset mopoauto tarjoilee kuitenkin sille perheen 15-vuotiaalle teinille, joka pääsee mopoautokortin suoritettuaan futis- ja lätkätreeneihin ilman isin ja äidin kyytiä.
Näin aikuisena tulee olo, että jos jatkuvasti ajaisin mopoautolla, olisi minulla luultavasti pian kihti ja reumatismi. Ehkä elämässä suurin vahinko kuitenkin on se, ettei elä, joten olen tästäkin kokemuksesta kiitollinen.
Kuvasin koeajolta Tiktokiin parit videot. Ne saivat parin päivän aikana yhteensä reilut 25 000 näyttökertaa. Kun tapasin videot nähneen tuttuni koeajon jälkeisenä päivänä, sain kommentin naurujen kera: ”Odotin sellaista jatkoa mopoautovideoille, että olet jäänyt autoon jumiin, ja tulkaa auttamaan pois.”
Mitähän tähän sanoisi. Oikeista autoista BMW i8 oli haastavampi mennä sisään ja tulla pois. Mopoautosta pääsin pois, ja sain palautettua mopoauton autoliikkeeseen.
Koeajon jälkeen pohdin fiiliksiäni. Nyt ymmärrän ainakin osittain sen, miksi koppimönkijät ovat niin suosittuja kuin ovat. Siihen yksi syy varmasti on se, että myös traktorikortin voi suorittaa 15-vuotiaana. Niillä koppimönkijöillä saa kuitenkin ajaa kuuttakymppiä, eli kovempaa kuin mopoautolla.
Netin myyntipalstoille katsoessa mopoautoja on Keski-Suomessa myynnissä juttua kirjoittaessa vain neljä, eli vähän.