”Jyväskylän satama on uniikki” – uudistunut satama-alue kerää kehuja

Jyväskylän satama laitureineen ja makasiineineen sijaitsi alkuaan kaupungin nykyisen Vaasankadun kohdalla. Nykyisen sataman alue oli 1800-luvulla Lutakon niityksi kutsuttua vesijättömaata. 1940-luvulla sataman nykyinen alue oli vuokrattu Enso-Gutzeitin Säynätsalon tehtaille lautatarha- ja lastausalueeksi. Satama siirtyi Lutakon lounaiskulmaan 1970-luvulla, kun ratapiha tarvitsi lisää tilaa.

– Satama on kehittynyt nykyisenkaltaiseksi vähitellen. Merkittäviä päätöksiä olivat sataman yleissuunnitelma vuodelta 2009 ja Lutakon aukioiden yleissuunnitelman hyväksyminen niukalla enemmistöllä kaupunginvaltuustossa vuonna 2010, kertoo Leena Rossi, Jyväskylän kaupunkisuunnittelun ja maankäytön johtaja.

Viime vuodet on tavoiteltu erityisesti sataman kärjen uudistamista.

– Jo vuonna 2009 linjattiin, että Satamankärki on ”paraatipaikka”, josta pitää rakentaa kaupunkilaisille viihtyisä oleskelupaikka. Siellä jossa voi harrastaa, nauttia hyvästä ruuasta ja kauniista maisemista, oleskella ja kohdata tuttavia. Sinne voi ylpeänä viedä myös muualta tulevia vieraita. Sataman Viilun jatkeeksi rakennetaan parin seuraavan vuoden aikana koppelirivistö, johon saadaan tiloja paitsi Alvar Aallon Nemo propheta in Patria -veneelle myös pienimuotoisille palveluille.

Satamajärjestys ja laivapaikkajako uusittiin vuonna 2021. Venepaikkoja satamassa on 168.