Marjo Pitko tarkastelee teoksissaan veden olemusta pinnasta pohjan syvyyksiin

Pitko on toteuttanut näyttelyteoksensa pääasiassa kuivaneula- ja mezzo­tinto-menetelmin.

Taidegraafikko Marjo Pitkon Maiseman poeettinen flow -näyttely on parhaillaan esillä Galleria Ratamossa. Pitkon teokset ovat saaneet innoituksensa todellisista maisemista ja näkymistä, ja hänen omat havaintonsa ovat usein teosten taustalla. Pitko sanoo paikkojen ja paikkakokemusten olevan itselleen merkityksellinen taiteellisen prosessin lähtökohta.

– Poeettinen maisema kuvastaa minulle ajattelun tilaa, Pitko kuvailee.

Hän kertoo hakevansa teoksiinsa eräänlaista yksinkertaisuutta, ja usein myös ilmavuuden ja keveyden tuntua. Pitko on toteuttanut näyttelyteoksensa pääasiassa kuivaneula- ja mezzotinto-menetelmin, usein molempia tekniikoita yhdistellen. Hän kokee, että kuivaneulalla piirtämisen jälki johdattaa maisemakuvastoon muodostaen viivastoja ja kartastoja, kun taas mezzotinton rouheus sopii veden olomuotoihin.

Kuron teoksissani yhteen tunteita, kokemuksia ja muistoja.

– Kumpikin tekniikka vaatii fyysisesti voimia, toisessa kuva syntyy piirtäen ja toisessa rouhien. Työskentely on hitaasti etenevä prosessi, Pitko kuvailee.

Pitko liikkuu paljon luonnossa, mikä näkyy teosten kuva-aiheissa. Esimerkiksi Fragmentteja poeettisesta maisemasta -teoskokonaisuudessa Pitko on toteuttanut eläin- ja kasviaiheisia kuvia kuivaneulatekniikalla nahalle.

Pitko kertoo asuvansa pohjoisessa laajojen vesistöjen äärellä, ja useissa hänen teoksissaan vesielementti onkin voimakkaasti läsnä. Vesi symboloi Pitkolle eräänlaista vapautta. Hän on töissään tarkastellut sekä veden pintaa että pohjan syvyyksiä. Pitko on pohtinut työskennellessään veden olemusta kuten kylmyyttä ja painoa, sekä toisaalta veden välttämättömyyttä elämälle.

Pitko haluaa teoksissaan tavoittaa jotain olennaista paikkojen hengestä. Nämä tuntemukset suodattuvat kuviksi hänen omien kokemuksiensa kautta. Hän kokee teoksissaan tavoittavansa ajoittain jotain ikiaikaista ja pysyvää.

– Kuron teoksissani yhteen tunteita, kokemuksia ja muistoja, Pitko luonnehtii.

Pohjoisen avarat maisemat heijastuvat Pitkon teoksiin. Hän huomaa myös vuodenkierron vaikuttavan töihinsä. Vuodenaikojen vaihtuminen näkyy myös Pitkon käyttämissä väreissä, keväällä syntyy usein heleämmän sävyisiä töitä, kun taas kaamosaikana teosten sävyt tummuvat.

Marjo Pitko: Maiseman poeettinen flow. Galleria Ratamo 27.5.–19.6.2022