ID.5 on uusi malli, mutta silti kovin tutun oloinen.
Automaailmassa on meneillään isoin muutos sataan vuoteen – autokanta sähköistyy ja digitalisoituu kovaa vauhtia. Tästä johtuen koeajoomme lähti Volkswagenin uutuusmalli ID.5 heti, kun sellaisen koeajomahdollisuus Jyväskylässä tarjoutui.
Käytännössä ID.5 on kuin uudelleen muotoiltu ID.4 – suurimmat erot löytyvät, kun kiinnittää huomionsa auton kattolinjaan ja perään. Myös hallintalaitteet ja sisätilat ovat tuttuja aiemmin Volkswagenin ID-sarjan täyssähköautoilla ajaneille.
Yhtäläisyyksiä autojen välillä on niin paljon, että tottumattomalla saattaa mennä pikaisella vilkaisulla automallit sekaisin, jos vertailukohtaa ei ole.
Koeajoon lähti ID.5 GTX, eli täyssähköauton nelivetoinen malli. Toinen vaihtoehto olisi ostaa ID.5 takavetoisena.
Nelivetomalleissa toimintasäde on aavistuksen pienempi kuin takavetomalleissa. Koeajetulle autolle toimintasäteeksi luvataan 483 kilometriä, kun takavetoisella autolla voi päästä 513 kilometrin toimintasäteeseen. Ajoakun koko on 77 kilowattituntia.
Käynnistys tapahtuu veikeän oloisesti: Istutaan kuljettajan paikalle avaimet taskussa, painetaan jarrupedaalia, vaihde pesään ja ajamaan.
Auton käynnistys tapahtuu alkuun jopa veikeän oloisesti: Istutaan kuljettajan paikalle avaimet taskussa, painetaan jarrupedaalia, vaihde pesään ja ajamaan.
Vastaavaa on kuitenkin nähty muillakin valmistajilla: Esimerkkinä Volvo XC40 ja Skoda Enyaq. Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta.
Taajamassa ID.5 on mukavan letkeä ajaa. Auto ei ole mitenkään yliampuva, vaan tuntuu olevan balanssissa.
Myös moottoritiellä meno on miellyttävän tuntuista. Auto tuntuu sopivan matkakäyttöönkin, vaikka sähköauto on kaikkein energiatehokkain taajamassa sen jälkeen, kun oikean ajotavan on ymmärtänyt.
Moottorijarrua kannattaa suosia, toki jarrupedaalia kannattaa toisinaan käyttää, jotteivät jarrut vikaannu käyttämättömyyden takia.
Moottorijarruun liittyen kannattaa opetella uusi termi, eli rekuperaatio, tai samaa tarkoittava regenerointi, eli liike-energian talteenotto. Se tarkoittaa moottorijarrun aikana talteen kerättyä energiaa.
Vaikka Volkswagen mainostaa ID.5:tä uutena mallina, on siinä asiakkaan kannalta paljon tuttua ja turvallista.
Jos on Volkswagenin fani ja maksukykyä tarpeeksi, pettyä ei tarvitse.

Volkswagen ID.5 maksaa halvimmillaan 50 330 euroa, joten aivan hankintatuen rajan alle tämä ei mene. Muuta heikkoutta on vaikea keksiä koeajokiertueella tarjotun puolen tunnin koeajolenkin perusteella.
Nelivetoinen ID.5 GTX on noin kymppitonnin tyyriimpi, ja maksaa 60 980 euroa. ID.4 maksaa halvimmillaan 47 750 euroa, ja se mahtuu tarvittaessa hankintatuen rajoihin.
Sillä pääsee tarvittaessa melko lähelle ID-sarjan femmaa. Autojen erot ovat siinä, että järkiajattelija haluaa ostaa ID.4:n, ja tunneihmisen ostoslistalla on ID.5.