Tyylikästä sporttia ja sähköistä toimintamatkaa etsivälle – mieti vielä, jos autoon on mahduttava useita aikuisia

Uusi Peugeot 308 on ranskalaisen tyylikäs auto sisältä ja ulkoa. Malli on uusittu perusteellisesti ja tekniikka tuotu tähän päivään. Uutuudessa on yhdistetty nykytrendin mukaisesti bensiini ja sähkö. Täyssähköversiota odotetaan tuonnempana.

Koeajettu GT-malli puskee ulos peräti 225 leijonavoimaa. Pistokeladattavana pelkällä sähköllä voi ajaa maantienopeuksia kymmeniä kilometrejä.

Koeajossa keskityin sähköajon lisäksi hybridiajon kulutukseen. Normien mukainen WLTP-arvo ei mielestäni anna oikeata kuvaa kulutuksesta. Monikaan autoilija ei aja pelkästään 50 kilometrin lenkkejä autollaan. Myös talvipakkanen pakottaa monesti polttomoottorin käyntiin.

Peugeot 308 GT on sikäli hieno hybridi, että tehoa on tarpeeksi. Reilun seitsemän sekunnin kiihtyvyys sataseen tuntuu selkänojassa. Matka-ajon kulutus pyörii alle viidessä litrassa.

Jos ulkoinen kauneus ei jätä kylmäksi, niin sisällä matkustamossa on vielä hienompaa. Näkymä ja materiaalien tuntuma vastaavat premium-luokkaa. Ohjaamossa kaikki on tyylikästä ja mittariston näyttö 3D-versiona hämmästyttää.

Tällä kertaa käytettävyyttä ei ole uhrattu hienouden vuoksi. Esimerkiksi keskinäytön alapuolella olevat painikkeet ovat hipaisupainikkeita, mutta niin isoja, että käyttö on todella helppoa. Mikä parasta, painikkeiden ominaisuuksia voidaan säätää, vaikka vuodenajan mukaan. Jos esimerkiksi navigointia käytetään kesällä enemmän, sen valintakytkin voidaan asettaa parhaimmalle paikalle.

Ohjaamo on rakennettu Peugeotin nykytavan mukaan. Ratti on pieni ja mittaristoa katsotaan sen yli. Tämä voi edelleen joitakin häiritä, mutta itselle järjestely sopii mainiosti.

Ajettavuudeltaan 308 on vakaa ja kulkee kaitsematta. Ohjaus on maantienopeudessa tunnokas, ei liian jäykkä tai tahmea. Kaupunkiajossa ohjaus on hyvin kevyt ja tuntoa ei välity juurikaan, mutta eipä sitä vielä viidessäkympissä kaipaakaan.

Alusta on napakka ja sporttinen, mutta ei mikään kivireki. Edessä tilaa on mukavasti joka suuntaan ja istuin tukee hyvin. Takapenkiltä löytyy auton suurin ongelma. Siellä on todella ahdasta.

Kun kuljettajan istuin jää omille säädöilleni, en kunnolla mahdu takapenkille, vaikka olen alle 180 senttiä pitkä. Lisäksi istuin on hyvin matala.

Malli sopii parhaiten kahden aikuisen ja lapsen käyttöön. Jos neljän ison miehen pitäisi matkata autolla satoja kilometrejä, niin etupenkkiläisten pitäisi tinkiä omasta tilastaan.

Tavaratilaa on kohtuullisesti tähän autoluokkaan. Lisää tilaa on tulossa tilavan farkun muodossa.

Autoa liikkeeseen palauttaessani fiilis oli poikkeuksellisen harmistunut. Ei siksi, että Peugeot olisi ollut huono vaan siksi, että näitä myydään Suomessa niin vähän.

Peugeot 308 GT Hybrid 225

Bensiinimoottori: 1,6 l, teho 180 hv. Sähkömoottori 110 hv, yhteensä 225 hv. Akun koko: 12,4 kWh.

8v automaatti, etuveto, kiihtyvyys 0–100 km/h 7,5 sekuntia, huippunopeus 235 km/h, WLTP -kulutus: 1,2l/100 km, CO2-päästöt 27g/km.

Pituus 4365 mm, leveys 1850 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2675 mm, omamassa 1678 kg, tavaratila 361 litraa.

Koeajoauton hinta 43 655 euroa.