BMW i4 ja sähäkkä oppitunti sähköautoista

Kolmas kerta toden sanoi lähes naurettavan tehokkaan sähkö-Bemarin koeajossa.

Olet varmaan kuullut sanonnan, että kolmas kerta toden sanoo. Näin kävi juuri tämän koeajon kohdalla, kun kovaonninen lehdistöpäivä peruttiin ensin koronan takia kahteen otteeseen. Lopulta lehdistöpäivää Kalastajatorpalla ei tullut koskaan, vaan oli koeajettava jälleenmyyjän luona.

Mutta odottaminen kannatti! Koeajolle pääsin ensimmäisen kerran maaliskuisena talvipäivänä, ja alleni sain tehokkaamman ja nelivetoisen BMW i4 M50:n, joka on paperilla vähintäänkin vakuuttava auto. Tehoa on 544 hevosvoimaa, vääntöä 795 Newtonia, ja kiihtyvyys nollasta sataan 3,9 sekuntia. Kolmen sekunnin autoja on ollut toimittajalla ajossa muutamia. Vaikka BMW ei ole nopein toimittajan ajama auto, on se siitäkin huolimatta vakuuttava tapaus.

BMW i4 on ulkonäöltään verrattavissa polttomoottorilla toimivaan 4-sarjaan. Tämän takia autoliikkeen myyntihallissa oli esillä BMW 420d miedommilla varusteilla. Koeajossa ollut i4 piti sisällään lähes kaikki tarjolla olevat varusteet. Ulkonäköerot johtuvat eri varusteista.

Kun painoi kaasupedaalia isommalle tielle mentäessä, oli tunne kuin sydänkohtauksen saaneella.

Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ja ergonomia on kuljettajalla kunnossa. Digiä on paljon, mutta säikähtää ei kannata, sillä perustoiminnot löytyvät varsin selkeästi ja loogisesti. Moni asia on bemarimaisen tutulla tavalla, eikä kulttuurishokkia tule.

Ajamaan lähtiessä kannattaa muistaa, että kaikki tehot ovat sähköautojen tapaan käytössä nyt ja heti. Kun painoi kaasupedaalia isommalle tielle mentäessä, oli tunne kuin sydänkohtauksen saaneella. Luistonesto pelastaa sujuvasti monelta harmilta, mutta on hyvä muistaa, että moni asia lähtee ratin ja penkin välistä.

Myös taajamassa auto on mukava ajaa sen jälkeen, kun ymmärtää oikean ajotavan sähköautolla. Moottorijarrua kannattaa suosia, koska se pienentää energiankulutusta.

Jos tehokkaampi versio tuntuu taajamaan ylimitoitetulta, on tarjolla miedompi takavetoinen i4 eDrive40. Takavetoisen toimintasäde on muutamia kymmeniä kilometrejä pidempi, koska nelivetoisessa on virtaa syömässä kaksi sähkömoottoria ja takavetoisessa vain yksi.

BMW i4 lähti koeajooni uudelleen sen jälkeen, kun tiet alkoivat olla sulat ja alla oli kesärenkaat. Meno tuntui nyt entistäkin mukavammalle, ja olisi ollut miellyttävää ajaa vaikka pidempääkin reissua.

BMW i4:n eri versioita vertaillessa kannattaa pohtia sitä, minkälaisissa olosuhteissa ajaa eniten. Huonommille teille totta kai nelivetoinen, pidempää matkaa ja valtaväyliä ajaessa saattaa takavetoinenkin piisata oikein hyvin. Molemmat ovat hyviä kun oikea käyttötarkoitus vain löytyy.

BMW i4 M50 maksaa halvimmillaan 68 640 euroa. Siihen rahaan on tarjolla nyt koeajetun auton suorituskyky.