Elokuva
The Batman
Vuodesta 2014 suunnitteilla olleen The Batmanin käsikirjoitus, ohjaaja ja pääosanesittäjä ehtivät vaihtua ennen kuin Lepakkomiehen uusin valkokangassovitus saapui ensi-iltaansa. Sen tapahtumat sijoittavat ajanjaksoon, jona Bruce Wayne (Robert Pattinson) on toiminut Batmanina vasta pari vuotta. Yhteistyö James Gordonin (Jeffrey Wright) kanssa on jo alkanut ja lepakkovalo suunnattu Gothamin öiselle taivaalle.
Jo Christopher Nolan riisui Batmanin huumorista ja vei kerrontaa kohti realistista rikosdraamaa. Samalla Batmanin puku ja laitteet saivat funktionaalisemman merkityksen miljardöörin henkilökohtaisen sodan asevarusteluna.
Matt Reeves laskeutuu niin sisällöllisesti kuin visuaalisesti syvemmälle lepakkoluolan pimeyteen, ja Pattinsonin esittämä Wayne vaikuttaa välttelevän auringonvaloa yhtä neuroottisesti kuin Twilightin vampyyrit. Myös Gotham City esitetään rujona, synkkänä ja sateisena loukkona, jossa suosituimmat kansanhuvit ovat korruptio, ryöstely ja väkivalta.
Batmanin vempaimet ovat alkeellisia, ja Batmobilekin on mustaksi maalatun panssarivaunun sijaan vain hieman modifioitu 60-luvun Dodge Charger. Samalla korostuu Batmanin asema DC-universumin parhaana salapoliisina, joka vakoilee epäiltyjä, tutkii rikospaikkoja ja jolle päättelykyky on nyrkkejä ja estetisoituja välineitä tärkeämpi ase taistelussa rikollisuutta vastaan.
Vaikka Wayne on vasta aloittanut toimintansa Batmanina, yöllisten retkien jättämät henkiset ja fyysiset jäljet näkyvät. Hän on kuin ikuiseen murrosikään jämähtänyt, masentunut ja erakoitunut emogootti, jota äidin roolin ottanut Alfred (Andy Serkis) maanittelee syömään ja käymään edes joskus suihkussa.
Supervoimattoman etsivän toivottomalta tuntuva yksinäinen ristiretki alamaailmaa vastaan muistuttaa estetiikaltaan ja asetelmiltaan enemmän 1970-luvun kyynisiä amerikkalaisia rikoselokuvia kuin perinteistä supersankarielokuvaa. Myös David Fincherin sarjamurhaajaelokuvien vaikutteet näkyvät lujasti.
Batman on aiemminkin käyttänyt herättämäänsä pelkoa hyödykseen. Mutta nyt näemme viittaritarin, joka myös niin sanotusti siviilissä vaikuttaa mielenvikaiselta ja oudolta – eli samalta kuin rikolliset, joita hän Arkhamin mielisairaalan toimittaa.
Waynen perinteinen kaksoisrooli ja sen tuottama jännite jää puuttumaan, sillä hän ei ole kiinnostunut bisneksistään, eikä esiinny edes näön vuoksi julkisuudessa tai seurapiirien cocktailkutsuilla. Kenties Reeves ei virittelekään Batmanin syntytarinaa vaan kertomusta siitä, miten Batman löysi Bruce Waynen valeasun.