Vappucruisingiin odotetaan satoja autoja sunnuntaina

Edellisvuosista poiketen autot kokoontuvat aluksi ABC-asemille eri puolilla kaupunkia. Jyväskylän keskustassa letka kulkee sunnuntaina tuttua reittiä kello 15–16.30

Toinen toistaan upeampien autojen letka eli Vappucruising nähdään Jyväskylässä jälleen tulevana sunnuntaina.

Jyväskylän Hot Rod Associationin 1980-luvulla aloittama perinne katkesi koronan vuoksi pariksi vuodeksi, mutta tekee näyttävän paluun tulevana viikonloppuna Jyväskylän vappukatukuvaan.

Parhaimmillaan tapahtuma on koonnut letkaan yli 1 000 ajoneuvoa. Tapahtumaa 1990-luvun alusta lähtien järjestänyt American Car Club Jyväskylän puheenjohtaja Jyrki Taipale uskoo, että pienen tauon jälkeen osallistujia tulee runsaasti.

– Varmasti tulee porukkaa. Kelikin näyttää hyvältä, joten veikkaan, että tulee useita satoja autoja.

Letkan reitti on tuttu. Autot kulkevat Yliopistonkatua, Vaasankatua alas Vapaudenkadulle ja kaupunginteatterin nurkalta Kilpisenkatua pitkin Hannikaisenkadulle, josta palataan Kalevankadun kautta takaisin Yliopistonkadulle. Keskustassa autot pyörivät kello 15–16.30 välillä.

Edellisvuosista poiketen harrasteajoneuvot eivät kokoonnu enää yhteen paikkaan ennen ajelua.

– Pääsemme lupien kanssa helpommalla, kun hajaannumme. Autot kokoontuvat kello 13 Kanavuoren, Palokan ja Keljonkankaan ABC-asemilla. Liikkeelle lähdetään kello 14.30, Taipale kertoo.

Tapahtumaan ei ole erillistä ilmoittautumista. Ajoneuvot kulkevat keskustassa liikennesääntöjen mukaan, joskin tavallista hitaammin. Katuja ei suljeta, joten letkan sekaan saattaa sekoittua myös tavallisia autoja.

– Aina siellä on jokunen Skoda välissä, Taipale naurahtaa.

Taipale itse seuraa cruisingia matkan varrella ja arvioi ajoneuvoja osana tuomaristoa.

– Palkintoja on luvassa ainakin siisteimmälle ajoneuvolle ja yritteliäimmälle porukalle hän paljastaa.

Jyväskylän Vappucruising on houkutellut autoja pisimmillään Kemijärveltä saakka. "Pystylamppumersullaan" tapahtumaan osallistuva Reijo Sironen tulee hänkin Jyväskylän pohjoispuolelta, mutta ei aivan niin kaukaa. Sironen saapuu Saarijärveltä.

Sirosen W115-korimallin Mercedes Benz on vuosimallia 1975, varustettu automaattivaihteistolla ja sen kaksilitrainen kone syö noin 12 litraa bensiiniä sadalla kilometrillä.

– Ajo-ominaisuudet ovat huippua, hän kehuu.

Sironen ja Taipale ovat molemmat Mersu-miehiä. Taipaleen tallista merkkiä löytyy lähes 20 kappaletta. Sironen kehuu Mersua varmaksi ja edulliseksi harrasteautoksi.

– Vaikka Mersut ovat vanhoja, ne ovat kestäviä ja arvostettuja. Suomessa on niin paljon vanhoja Mersuja, että varaosia on hyvin saatavilla ja ne ovat edullisia.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut