Volkswagenin taktiikka nostaa merkkiensä imagoa ylöspäin on ihailtavaa. Ensin tämä tehtiin Skodalla onnistuneesti ja nyt on selvästi Seatin vuoro.
Seatin uutuuksia on esitelty jopa ennen emomerkkiä. Tästä on hyvä esimerkki Seat Ibiza, joka putkahti ulos ennen Volkswagenin uutta Poloa. Seuraavaksi lätkäistiin viiden vuoden takuu Seat mallistoon. Kun tämäkään ei ilmeisesti riittänyt, niin Seatista eriytettiin urheilullinen Cupra omaksi merkiksi.
Kokonaan uusi ensimmäinen malli oli sporttinen katumaasturi Formentor. Yllättäen tämä Cupran uutuus oli rakennettu bensiinimoottorin ympärille.
Viime syksynä oli vuorossa ensimmäisen täyssähkömalli Bornin esittely. Todellisuudessa malli on muokattu Volkswagenin ID.3 -mallista. Äkkiseltään ulkoinen ilme eroaa radikaalisti ”Volkkarista”. Ja hyvin eroaakin, Born on mielestäni todella maukkaan näköinen paketti.
Jos ulkoasu on onnistunut, niin sisällä loikka on vielä isompi Bornin hyväksi. Materiaalit ovat aivan eri planeetalta kuin Volkswagenissa. Tyylikkäät paneelit, penkit ja nahan käyttö häivyttää muovisuuden ohjaamosta tyystin.
Harmittavasti käyttömukavuuteen ohjaamossa ei ole keskitetty sen enempää kuin ID.3:ssa. Olisi ollut kuin piste iin päälle, jos lämpötiloja saisi operoida oikeilla nappuloilla. Graafinen ilme näytöissä on tyylikästä ja hidastelua ohjelmistossa en kokenut.
Tekniikkaan on Bornissa saatu uutta e-boost-paketin myötä. E-boost-versioissa tehoa on tarjolla 231 hevosvoiman verran. Tämä teho on tarjolla 30 sekunnin ajan, kunhan ulkolämpötila ylittää 20 astetta. Tehon tarpeellisuuden saa jokainen tuumia tilaussopimusta täyttäessään.
Nopeimmillaan Bornin e -boost kiihtyy 6,6 sekunnissa sataseen ja suurimmalla akulla mallin luvataan kulkevan yli 500 kilometriä lataamatta. Ajoltaan Born on sähköisen miellyttävä ja liikkeellelähtö on sulavaa. Kaupunkiajossa pärjää lähes pelkällä kaasun säätelyllä, kunhan on valinnut ajotilan oikein. Jarruun tarvitsee koskea lähinnä liikennevaloihin pysähtyessä.
Ajaminen maantiellä on hiljaista ja vakaata, pitkä akseliväli ja paino ovat eduksi. Ainoastaan täyskiihdytyksessä lievää vetelyä syntyy tien urista. Tilatarjonta on onnistunutta, niin edessä kuin takana. Born on niitä harvoja autoja, jossa myös takapenkillä on mukava istuma -asento.
Lyhyehkön koeajon aikana sähkönkulutusta en päässyt mittaamaan tarkasti. Hetkellinen kulutus viileässä kelissä näytti pysyttelevän helposti alle 20kWh/100km. Volkswagen on antanut Bornille hyvän syntymälahjan, tehdessään itseään paremman auton.