Koeajo | Volkswagen rockaa ja lujaa

T-Roc on Volkswagenin kaupunkimaasturi, joka sijoittuu samaan kokoluokkaan pitkään tuotannossa olleen Golfin kanssa. Kokoluokkaa isompi malli on Tiguan, ja kokoluokkaa alempi malli taas Polon kanssa saman kokoinen T-Cross.

T-Roc nähtiin Suomessa ensimmäisen kerran vuonna 2017. Muutosten myötä avomalli on tippunut mallistosta pois. Uuden T-Rocin tunnistaa edelleen T-Rociksi, vaikka uusiksi on muotoiltu niin puskurit, ajovalot kuin sisustaakin.

Konehuoneessa mylvii 1,5-litrainen bensapata, josta irtoaa 148 hevosvoimaa. Vaihteistona on automaatti. Mallistossa on edelleen myös dieselversio kaksilitraisella koneella.

Manuaalivaihteisto on tarjolla vain tehoiltaan miedoimpiin bensa- ja dieselmalleihin. Auto on etuvetoinen, mutta tehokkaimpiin versioihin on tarjolla myös neliveto.

Varustetasoksi on rastitettu Comfort Business. Hinnakkaampia varustetasoja olisivat esimerkiksi Style ja R-Line.

Kuljettajan paikalla meininki on tuttua ja turvallista Volkswagenia. Ajoasento löytyy 170-senttiselle koeajokuskille kohdilleen miellyttävästi. Hallintalaitteiden sijoittelu on järkevää, eikä mikään paista häiritsevästi silmään. Nyt digimittaristo on vakiona, ja keskikonsolin näyttö on muotoiltu uudestaan.

T-Roc vastaa tarpeeseen silloin, kun päättää valita voimanlähteekseen vielä bensan tai dieselin.

Nopeasti saattaa tulla tunne, että kuljettajan paikalla on paljon digiä. Tätä ei kuitenkaan pidä säikähtää, sillä toiminnot löytyvät selkeiden kuvakkeiden kautta. Kun autoon malttaa perehtyä illan tai pari, pääsee kaikesta tarpeellisesta hyvin kärryille.

Taajamassa T-Roc on mukava ja miellyttävä ajaa. Myös moottoritiellä homma toimii, ja autolla ajaa ilokseen myös matka-ajoa, jos kokoluokka vain on oikea. Farmariversiota T-Rocista ei ole tarjolla, silloin katseet on suunnattava joko Golfiin, tai pykälää suurempaan Passattiin.

Maailma on valintoja täynnä, ja T-Roc vastaa tarpeeseen silloin, kun päättää valita voimanlähteekseen vielä bensan tai dieselin. Selvää kuitenkin on, että kun vuodet vierivät eteenpäin, ovat polttomoottoriautot aikanaan katoavaa luonnonvaraa. Kiitos tästä kuuluu EU:lle ja valmiiksi korkealla oleville polttoaineiden hinnoille.

Halvin Volkswagen T-Roc lähtee bensakoneisena omaksi 26 797 eurolla. Jos haluaa dieselin, saa rahaa latoa tiskiin 30 096 euroa.

Eniten koeajolla jäi harmittamaan avomallin puuttuminen, sillä toimittajan mielestä T-Roc oli avona kiva auto ajaa. Tai ehkä vain aika kultaa muistot.