Viime perjantaina 1.4. tapahtui kylpylähotelli Peurungassa vahdinvaihto, kun toimitusjohtaja Seppo Virta luovutti työpöytänsä seuraajalleen Timo Kaislalle.
Kaksikko teki parin kuukauden ajan töitä yhdessä, sillä Peurungan perinteeseen kuuluu siirtää tietoa uudelle toimitusjohtajalle.
Seppo Virta, 62, aloitti vuonna 2006 Peurungan johdossa.
– Se Peurunka oli hyvin erilainen kuin nykyinen. 16 vuoden aikana on tehty 35 miljoonalla eurolla investointeja. On syntynyt uusi kylpylä, jäähalli, huoneistohotelli ja yksi kerros lisää hotellimajoitussiipeen. Kun aloitin työssäni 60 prosenttia toiminnasta oli kuntoutusta ja loppu kylpylä-hotellitoimintaa. Tänään on 70 prosenttia kylpylähotellitoimintaa ja muu kuntoutusta, Seppo Virta sanoo.
Kylpylän rakentumisen jälkeen Peurunka Oy:n liikevaihto tuplaantui seuraavana vuonna. Jäähallissa Peurunka oli yhtenä osakkaana, mutta ei enää. Seppo Virta toteaa, että hallilla on hyvin suuri merkitys niin Peurungalle kuin kunnallekin.
– Jäähalli tuo paljon ryhmä- ja turnaustoimintaa. Golfkenttäkin on tärkeä yhteistyökumppani, jossa Peurunka on isoin osakkeenomistaja. Se, että alueella on golfkenttä, on valtakunnallisestikin iso asia. Peurungassa on 2 000–3 000 yöpymisvuorokautta golfkaudella ja jäähalli tuo noin 5 000 vuorokautta vuodessa. Nämä ovat varsin isoja määriä.
Korona laittoi Seppo Virran mukaan miettimään esimerkiksi tärkeitä asiakkuuksia.
– Meillä on iso rooli yritys- ja kokousasiakkailla. En tiedä palaako se segmentti ennalleen eli miten korona vaikuttaa kuluttajakäyttäytymiseen. Toisaalta viime vuonna koronarokotusten alettua heinäkuu ja lokakuu olivat ennätykselliset. Näen Peurungan tulevaisuuden valoisana, mutta haasteita tuo, kun maailma on muuttunut niin paljon viimeisen kahden vuoden aikana. Korona toi meillekin työvoimapulan, ja polttoaineen hintojen korotukset saattavat vaikuttaa ihmisten liikkumiseen. Uskon silti, että Peurunka kylpylänä on suosittu tulevaisuudessakin.
Tampereelle takaisin muuttanut Seppo Virta ei aio suuntautua enää työelämään, mutta kertoo, että hänellä on paljon muita töitä.
– Minulla on kotona kirjahyllyssä lukematta noin 300 klassikkoteosta. Aloitan Vanhus ja meri -teoksesta ja Väinö Linnan novelleista. Kun luen kaikki kirjahyllyni kirjat, minusta tulee viisas mies, Seppo Virta sanoo nauraen.
Timo Kaislalla, 52, on monipuolinen kokemus yritysjohtamisesta, liiketoimintojen tuloksellisesta uudistamisesta ja henkilöstö- ja asiakkuusjohtamisesta.
– Kun markkina muuttuu ympärillä, ne ovat paikat, joissa olen ollut usein töissä. Kun työhaastattelussa kysyttiin mitä voisin tehdä Peurungassa, vastasin, että minä en tiedä vielä mitä pitäisi tehdä, mutta tiedän työkaluja, joilla voi tehdä töitä ja löytää vastauksia.
– On totta, että korona on rökittänyt tätä alaa. Meillä on etuna, että on monta kivijalkaa, esimerkiksi kuntoutus on toiminut lähes keskeytyksettä viime vuodet, Kaisla huomauttaa.
Peurungan sijaintia ja kiinteistökokonaisuutta Timo Kaisla pitää isona potentiaalina.
– Joku voisi sanoa että olemme metsän keskellä, mutta meille se on etu, että emme ole Jyväskylän keskustassa. Asiakkaamme tietävät, että tämä on kuin ruotsinlaiva, jossa saa kaikki palvelut.
Kaisla uskoo, että hyvinvointi ja kuntoutus tulevat olemaan aina ”muodissa”.
– Niin kauan kun ihmiset ovat kiinnostuneita hyvinvoinnistaan ja vaikkapa kehon mittaamisesta, se sataa meidän laariin.
Peurunka Oy:n myynti- ja markkinointijohtajana aloitti 1.4. Tiina Mäntyharju. Hänellä on vahva tausta majoitus- ja tapahtumateollisuudesta.
Mäntyhrju toimi muun muassa 12 vuoden ajan HimosLomat-yhtiöiden toimitusjohtajana.