Koejo | Nissan Qashqai on uusittu perusteellisesti

Qashqai lähtee liikkeelle sutimatta. Oli virkistävää istua Qashqain ohjaimissa ja kiihdyttää liikennevaloista. Moni risteys Jyväskylässä on ollut pitkin talvea hyvin liukas. On tuntunut, ettei kaksivetoisella pääse millään eteenpäin. Näissä tilanteissa nelivedon tuntee ylivertaisena.

Qashqai on uusittu perusteellisesti edelliseen malliin verrattuna. Muotoilu on pysynyt hyvin tunnistettavissa, mutta särmää on tullut lisää niin keulaan kuin peräänkin. Suurin muutos on tapahtunut sisällä. Materiaalit ovat miellyttäviä ja näyttäviä. Digitaalisuutta on mittaristossa ja keskinäytössä.

Tällä kertaa ei olla menty liian pitkälle modernisoinnissa. Monelle toiminnolle on edelleen fyysiset painikkeet ja ryhmittely on esimerkillistä. Suomessa Qashqailla on myös iäkkäämpää ostajakuntaa, jotka osaavat arvostaa tätä selkeyttä.

Varustelussa on menty järki edellä. Esimerkkinä tärkeät talvivarusteet ohjauspyörän ja tuulilasin lämmitys. Tilaa on mukavasti niin edessä kuin takana ja sitä on myös tavaratilassa.

Nissan on kuitenkin unohtanut mallinuken istuttamisen takapenkille, sillä istuma-asennossa olisi reippaasti parannettavaa. Istuinosaa olisi saanut pidentää ja etureunaa korottaa. Tilaa olisi riittänyt. Nyt istuma-asento on huonompi kuin osassa B-segmentin autoissa.

Tällä kertaa ei olla menty liian pitkälle modernisoinnissa.

Ajettavuudessa on menty eteenpäin ja sillä puolella ei juuri ole valittamista. Qashqai on mukavan suuntavakaa ja jousitus tilanteen tasalla. Ohjaus ei ole tunnokkain, mutta mallityyppi huomioiden silti paremmasta päästä. Palautus ja vaste ovat kunnossa.

Koeajetun kevythybridin neliveto on toteutettu yllättäen perinteisellä kardaanilla. Monissa merkeissä neliveto on tehty tänä päivänä taka-akselin sähkömoottorilla, mutta ei Qashqaissa. Koeajon kulutus pysytteli pakkaskelissä maltillisesti 7 litran tuntumassa.

Teknisesti mielenkiintoisin versio on vasta tulossa myyntiin. Nissan on esittelyt Qashqaista sarjahybridin, joka kulkee aina sähkömoottorilla. Polttomoottorista on tehty aggregaatti joka lataa akkua ja sähkömoottori pyörittää pyöriä. Nissanin ePoweriksi nimitetty tekniikka on ollut suurmenestys Japanin markkinoilla. Hyötysuhteen luvataan olevan erittäin hyvä. Tuon mallin koeajoon palataan myöhemmin, kun malli saadaan Suomeen.

Uutta Qashqaita on tituleerattu yhtä hyväksi tuotteeksi kuin isompia maastureita. Syy siihen on selvä: Qashqai on harkittu kokonaisuus, ilman suuria puutteita.

Nissan Qashqai N-connecta 4WD

Bensiinimoottori 1,3 cm3, teho 158 hv, automaatti, neliveto.

Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,9 s., huippunopeus 190 km/h

WLTP- kulutus: 7,3 l/100 km, CO2-päästöt 155 g/km

Pituus 4425 mm, leveys 1835 mm, korkeus 1625 mm, akseliväli 2666 mm, omamassa: 1532 kg, tavaratila 504 litraa.

Koeajoauton hinta varusteilla: 38 910€