Sula asfaltti polttelee jo – Rompepäivä kokosi motoristit yhteen parin vuoden tauon jälkeen
Janina (oik.) ja Macke Fröberg (toinen vas.) myyvät lähinnä Herley Davidsonien ja brittipyörien osia. Kotoa löytyy sen verran monta moottoripyörää, ettei lukumäärä ole julkinen. ”Meillä on paljon veteraanipyöriä. Lättäpää harrikka ja Sunbeam, ne ovat lempparini”, Janina sanoo. Helsinkiläinen Reijo Järvinen (vas.) saapui Rompepäivään tapaamaan ystäviään. Essi Rikama
Vanhojen moottoripyörien harrastamiseen liittyy paljon muutakin kuin ajaminen. Moni harrastaja on kaivannut pyörien rakentamista ja niihin liittyvää tietojen, taitojen ja osien vaihtoa, nostalgisia muisteluja ja sosiaalista verkostoa koronapandemian aikana.
Vanhojen moottoripyörien harrastajien yhdistys, Keski-Suomen Konepyöräseura, järjesti Rompepäivä-tapahtuman parin vuoden tauon jälkeen Paviljongissa maaliskuun alkupuolella. Vesa Pakkanen on ollut seuran toiminnassa mukana yli 30 vuotta, monessa eri roolissa.
– Hyvä tapa aloittaa vanhojen pyörien harrastaminen on ostaa uusi pyörä ja odottaa 30 vuotta, hän vinkkaa.
Pakkasen oma sivuvaunullinen AJS-moottoripyörä on vuosimallia 1952, ja se on ollut Pakkasen omistuksessa maaliskuussa jo 50 vuotta.
Vuoden -73 ”vesipyssy” eli Suzuki GT 750 on tällä hetkellä Keski-Suomen museon moottoripyöränäyttelyssä mukana. ”Ajoin sillä paljon Euroopan keikkoja vielä 80-luvun alussa”, Vesa Pakkanen kertoo. Hänen tallistaan löytyy tällä hetkellä kaksi ajokunnossa olevaa ja yksi kappaleina oleva moottoripyörä. ”Olen vähentänyt niitä”, Pakkanen tarkentaa. Essi Rikama
Rompepäivä-tapahtuma kerää vuosittain koolle noin 4 500 maksavaa asiakasta, mutta tänä vuonna tapahtuman kävijämäärä jäi noin puoleen siitä. Tunnelmaa se ei kuitenkaan latistanut.
– Luultavasti korona vaikutti. Lisäksi jouduimme siirtämään tapahtumaa rajoitusten takia. Tammikuu on meille yleensä paras aika tapahtumalle, koska talvella ihmisillä ei ole niin paljoa muuta tekemistä. Rompepäivä on avannut kauden joka vuosi, Pakkanen kertoo.
Rompepäivä järjestettiin Jyväskylässä 31. kerran.
Timo Flinkman (vas.), on kiertänyt vanhojen romppeiden myyjänä ja isänsä apumiehenä eri tapahtumissa yli 30 vuotta. ”Sain kipinän jatkaa hommaa, kun isä nukkui toissa vuonna pois. On se helkkarin hienoa olla täällä, kun ei ole kahteen vuoteen mihinkään päässyt. Nämä tapahtumat ovat tosi tärkeitä; näkee porukkaa ja tulee tutuksi ihmisten kanssa”, Flinkman kertoo. Kouvolasta paikan päälle saapunut Veli-Pekka Pakkala kertoo olevansa renkaan potkija. ”Täältä löytyy hyvin osia vanhoihin pyöriin. Kotoa löytyy 19 pyörää, joiden vuosimallit ovat 1965–2000 väliltä. Kolme tallia on täynnä, ja sitten on tietysti vielä mopoja jokunen kappale”, Pakkala sanoo. Hän muistelee olleensa 10 vuotta vanha, kun ensimmäinen pyörä liiterin perältä laitettiin kuntoon. Essi Rikama
Jyväskyläläiset Jarmo Vuorinen (vas.) ja Antti Niemelä tutkivat jääketjua, jota käytettiin usein eturenkaassa aikana ennen nastarenkaita. ”Muistan, kun nuorempana ajoimme letkassa ja suurimmalla osalla oli kaksitahtiset moottorit. Vaajakosken moottoritiellä omasta sivupeilistä ei näkynyt taaksepäin kuin sininen savupilvi”, Vuorinen nostalgisoi. Antti Niemelä etsi vuoden -53 Emmaan eli EMW-merkkiseen moottoripyörään nopeusmittarin vaijeria. ”Kaveri sanoi, miksi minä sellaista etsin, kun eihän siinä kiihdy kuin kuski”, Niemelä naurahtaa. Essi Rikama
Turkulainen Pia Palmen oli mukana Rompepäivä-tapahtumassa miehensä kanssa. Perheen yritys, Ihala Choppers, myy pääasiassa varaosia. ”Mieheni aloitti työn parissa harrastuspohjalta naapurin kivijalkaliikkeessä. Kun hän huomasi, että kysyntää osille on, tästä on tullut työ. Olemme käyneet aiemmin Amerikassa asti hakemassa aitoja alkuperäisiä osia pääasiassa Harley Davidsoneihin”, kertoo ”roudarina” työskentelevä Palmen. ”Nyt vanhaa tavaraa on ollut vaikea saada, joten myynnissä on enemmän uutta”, hän lisää. Myynnissä olevissa avokypärissä riitti kimallusta. Essi Rikama
Tamperelaiset Veini (vas.), Hanna, Aatu ja Justus Laakkonen olivat sukuloimassa Keski-Suomessa ja kuin tilauksesta myös Rompepäivä osui samalle viikonlopulle. ”Etsin satulaa, olen verhoilija ja teen autonpenkkejä ja muuta. Ostan pari projektia halvalla”, Veini sanoo. Pariskunnalta löytyy kaksi vuoden -82 Honda Magnaa, vuoden -91 Yamaha Virago ja vuoden -92 Honda Shadow. ”Viime kesänä pääsimme heittämään pari viikonlopun reissua, kun lapset olivat mummolla hoidossa”, Hanna Laakkonen kertoo. Hän liittyi viime kesänä naisten moottoripyöräklubi WIMA Finlandiin. Essi Rikama
”Nämä ovat Ural-moottoripyörän osia. Hinta oli sopiva, mukana on kaikki muu paitsi renkaat, 130 euroa koko kasa. Ei ollut vaihtoehtoja kuin ostaa pois”, Myrskylästä Jyväskylään ajanut Leif Helenius kertoo. Hänellä on parikymmentä moottoripyörää, joista museorekisterissä on yli 10. Helenius on mukana Ural Roikka -yhdistyksen toiminnassa. Essi Rikama
Rompepäivä-tapahtumassa tavara vaihtoi omistajaa. Moottoripyöräromppeen lisäksi myyntipöydät notkuivat mitä erikoisempia "aarteita". Essi Rikama
Rompepäivä-tapahtumasta esimerkiksi vanhojen moottoripyörien rakentajat voivat löytää projekteihinsa juuri oikeanlaisen osan. Kaupan hyllyltä aitoa vintagea harvoin löytyy. Essi Rikama