Keski-Suomen olutkulttuuri voi hyvin ja kehittyy – myös Ismo Leikola lähti mukaan olutbisnekseen

Ruokakauppojen oluenmyynti kasvoi korona-aikana. Keskon päivittäistavaratoimialan teollisten tuotteiden osto- ja myyntijohtaja Aki Erkkilän mukaan pääsyynä tähän on korona-aikana tapahtunut ravintolamyynnin ja matkustajatuonnin vähentyminen.

– Keskon olut-tavararyhmän sisällä kotimaisten pienpanimo- ja erikoisoluiden myynti kasvoi viime vuoden aikana 16 prosenttia ja alkoholittomien oluiden 35 prosenttia, Erkkilä kertoo.

Sama huomattiin laajasta olutvalikoimastaan tunnetussa Jyväskylän K-Supermarket Länsiväylässä. Kauppias Mika Sarestien mukaan koronan alkuaikoina oluen menekki kasvoi huomattavasti.

– Nyt olen havainnut, että viimeisen ravintolasulun aikana ei ole enää ollut sellaista ostoryntäystä kuin koronan alkaessa. Kysyntä on tasoittunut, Sarestie sanoo.

Ostoskäyttäytyminen on muuttunut. Määrän sijaan haetaan laatua. Trendit näkyvät pienpanimo- ja erikoisoluiden sekä alkoholittomien oluiden kasvun jatkumisena. Kysynnän myötä myös valikoimat ovat monipuolistuneet.

Myös Osuuskauppa Keskimaan Market-tuen päällikkö Marko Kiiskinen on huomannut muutoksen. Oluen juomiseen on tullut mukaan elämyksellisyyttä.

– Isojen pakkausten sijaan tai niiden rinnalle halutaan ostaa useammin erilaisia makuja ja kokeilla uutuuksia. Viime vuonna edelleen erilaiset ipa-, apa- ja neipa-tyylin oluet jatkoivat ­kasvuaan. Rinnalle on kuitenkin uutena trendinä tulleet erilaiset sour- eli hapanoluet. Maustettujen oluiden valikoimaan on myös tullut lisäyksiä, ja näiden oluiden myynti on myös kasvanut, Kiiskinen sanoo.

Keskimaa on satsannut myös kierrätysolueen.

– Olemme myyneet jo toista vuotta paikallisen panimoyhtiö X:n tekemää kierrätysolutta, jossa on käytetty meidän hävikkileipää sekä mehupuristimen appelsiinin kuorta.

Laajimmat olutvalikoimat löytyvät useimmiten sellaisista kaupoista, joissa on paljon hyllytilaa. Näitä ovat niin K-Citymarketit, Prismat kuin Alkotkin. Kuitenkin toimintaympäristöt huomioidaan ja yksiköissä on eroja.

– Esimerkiksi Savelan S-marketin remontissa olutvalikoimat kasvavat ja myös paikallisia tuotteita otetaan lisää valikoimiin tässä yhteydessä, Kiiskinen paljastaa.

Jyväskylän keskustan ja Seppälän Alkojen palvelupäällikkö Anssi Varonen kertoo, että kokonaisuutena alkoholin litramääräinen myynti on kuitenkin ollut laskevalla trendillä jo pidemmän aikaa. Tämä selviää Valviran tilastoista.

– Korona-pandemian alkaessa vuonna 2020 ja ravintola- sekä matkustusrajoitusten ollessa tiukimmillaan Alkon kokonaismyynti poikkeuksellisesti nousi, mutta vastaavasti vuonna 2021 rokotusten eteneminen ja rajoitusten höllentäminen palauttivat osaltaan hieman myyntiä takaisin myös muihin kanaviin. Alkon myynti laski vuonna 2021 verrattuna vuoteen 2020 neljä prosenttia, Varonen kertoo.

– Oluiden osalta tilastot näyttävät myynnin supistuneen kuitenkin selvästi kokonaisuutta vähemmän, joten olutkulttuuri voi hyvin ja kehittyy koko ajan meillä Alkossa ja Keski-Suomessa.

Varosen mukaan pohjahiivaolut, lager, on yhä Suomen myydyin oluttyyppi ja näin on myös Jyväskylässä.

– Viime vuosina erityisesti india pale ale on tuoteryhmänä kasvanut voimakkaasti. IPA:sta voikin sanoa tulleen pintahiivaoluiden lager ja toinen yleisolut lagerin rinnalle. Helmikuun talviset säät näkyvät olutmyynnissä erityisesti stoutien ja porttereiden sekä vahvempien alejen kysynnän kasvuna, Varonen kertoo.

Alkoholittomien oluiden suosio näkyy niin päivittäistavarakaupoissa kuin Alkossakin. Anssi Varosen mukaan alkoholittomat ja matala-alkoholiset oluet elävät kulta-aikaansa ajassa, jossa hyvinvointi on tärkeä trendi kuluttajille.

– Alkoholittomissa oluissa päästään kehittyneiden valmistusmenetelmien ansiosta jo hyvin lähelle prosenttioluiden makua ja valikoiman monipuolisuus on kasvanut ja kasvaa edelleen kovaa vauhtia.

Pienpanimo-olut

Ismo Leikolan oluen nimessä piilee vitsi

Jyväskylästä kotoisin oleva stand up -koomikko Ismo Leikola lähti mukaan olutbisnekseen. Los Angelesissa asuva Leikola ja kuopiolainen RPS Brewing julkaisivat tammikuun lopussa meksikolaistyylisen RPS Que Pana Del Ismo -oluen.

– Panimon yksi perustaja, Janne Seppälä, on vanha kaverini Kuo­piossa. Juttelimme viime kesänä ja mietimme, että hetkinen, voisimme tehdä oluen. Siitä oli joskus puhetta aiemminkin, kertoo Leikola.

– Los Angelesissa on paljon espanjalaista meininkiä. Siellä on hyvin paljon meksikolaisia ravintoloita, joista pidän sekä ruoan että oluen puolesta. Olen myös ollut jo pidemmän aikaa gluteeniton; on parempi olo eikä ole pakki sekaisin, joten Que Pana -oluesta gluteeni on otettu pois.

Oluen nimessä piilee vitsi, niin kuin koomikon oluessa kuuluukin piillä.

– Suomenkielinen vitsi espanjaksi. Jokainen voi miettiä, miten nimi kuuluu lausua, Leikola vinkkaa.

RPS Que Pana Del Ismo -lagerolutta myydään tällä hetkellä osassa K-ketjun kauppoja. Leikolan mukaan olut tulisi nauttia kuumissa olosuhteissa.

– Optimiolosuhteet sen nauttimiselle on kylmänä, limesiivulla, meksikotyyppisellä aavikolla kaktuksen alla. Jos on Suomessa, niin saunahan on sama asia kuin olisi aavikolla.

Leikola on myös pienpanimon osaomistaja.