Ranskalaiset autot saattavat tuoda mieleen vitsejä. Yhden mukaan ranskalaiset osaavat tehdä kunnolla vain patonkia ja giljotiinin. Toisen mukaan parhaat ranskalaiset saa grilliltä ja syödään lautaselta.
Otimme koeajoon Citroen Berlingon pakuversion. Auto on vuosimallia 2019 ja 37 000 kilometriä ajettu. Vaihteistona on kahdeksanvaihteinen automaatti. Konehuoneessa mylvii 130-hevosvoimainen dieselpata.
Berlingon pakumallia saa kahta eri akseliväliä: M ja XL, joista tämä on isompi XL. Vaikka auto myydäänkin jo vaihtoautona, saa pakumallisen ja dieselkoneisen Berlingo VAN:in vielä uutenakin ostettua. Täyssähköinen e-Berlingo tekee kuitenkin jo tuloaan malliston lisukkeeksi. Mallisto pitää sisällään myös nelivetoisen version. Tämä on kuitenkin etuvetoinen.
Ajoasento Berlingossa löytyy käsisäätöjen kautta. Se on hyvä, sillä sähkösäätöjen puuttuessa autossa on yksi rikkoutuva osa vähemmän. Kun 170-senttinen koeajokuski on löytänyt mieleisen ajoasennon, on hallintalaitteiden sijoittelu tämän jälkeen järkevää. Kuljettajan paikalla kaikki tarvittavat toiminnot löytyy helposti selkeiltä paikoilta.
Autossa on myös peruutuskamera, ja auton isoin miinus liittyykin peruutuskameran näyttöön: Se on turhan pieni. Parempaakin on Berlingoissa historian saatossa näyttöjen osalta nähty.
Tavallista arkea ajatellen autoon ei ole mitään lisättävää.
Jos on Citroeneilla aiemmin ajanut, mikään ei yllätä, eikä kulttuurishokkia tule.
Tavaraa Berlingo nielee kyytiin nälkäkuoleman partaalla. Berlingon henkilöautoversioonkin laittaa helposti kaksi polkupyörää kyytiin silloin, kun takapenkit vain taittaa ensin alas. Fillareista ei edes tarvitse purkaa mitään pois, kunhan laittaa ne vain kyytiin. Tavaratila on vähintäänkin järkevästi ajateltu, autoa voisi kuvailla tilaihmeeksi.

Ajettavuudeltaan Citroen Berlingo on taajamassa varsin mieluisa tapaus. Ajoasento on pysty. Kone vääntää riittävästi, vaihteisto vaihtaa mukavuusalueen rajoissa, ja näkyvyys ulos on hyväntasoinen. Myös moottoritielle ajaessa homma toimii, eikä autoa voi moittia silloin, kun mittarina käytetään tavallista arkea. Autolla hoitaa mielekkäästi niin jakelukuljetukset kuin kiinteistönhuollon tehtävätkin.
Jos ego kestää ranskalaisvalmisteisen auton, on tämä käytännöllisyyttä arvostavalle miellyttävä tapaus. Ehkä Berlingo ei ulkomuodoilla leuhki, mutta sisätilat ovat vähintään toimivat. Tavallista arkea ajatellen autoon ei ole mitään lisättävää.
Ranskalaisten autojen dissaajille voisi antaa suosituksen koeajaa jotain ranskalaista autoa silloin, kun auton vaihto on seuraavan kerran ajankohtainen. Tämä Berlingo VAN lähtee käytettynä hintaan 25 890 euroa, kun vastaava uusi maksaisi 31 435 euroa. Halvin uusi Berlingo VAN maksaa 27 459 euroa.
Vitsin mukaan ranskalaiset osaavat tehdä kunnolla vain patonkia ja giljotiinin.