Matkakeskuksessa myydään sushia ja tehdään töitä – Matkustamisesta muistuttaa enää lippuautomaatti ja vessa

Jyväskylän Matkakeskuksesta matkakeskuksen tekee enää nimi seinässä, lippuautomaatit sekä viereinen rautatie ja linja-autoliikenteen solmukohta.

VR:n lipunmyyntipisteen tilalla myydään nykyään sushia ja Matkahuollon myyntipiste löytyy viereisestä rakennuksesta. Rakennuksen katutasossa toimii sushiravintolan lisäksi kahvila, pizzeria, intialainen ravintola, kioski ja karkkikauppa.

– Varsinaisia matkaamiseen liittyviä ja fyysistä tilaa vaativia palveluita ei enää kohteessa juurikaan ole alan murroksen ja digitalisaation vuoksi. Esimerkiksi entiset lipputoimistot muutettiin ravintolatiloiksi, joita odottavat matkustajat voivat hyödyntää. Ravintolan lisäksi matkustajille on tarjolla myös laukkusäilytys, odotusaula sekä wc-tilat, tarkentaa Matkakeskuksen omistavan Erikoissijoitusrahasto Mandatum AM Suomen salkunhoitaja Risto Aro.

Aron mukaan yhtiö on investoinut Matkakeskukseen voimakkaasti, jotta tiloista on saatu nykypäivän vaatimuksia vastaavat.

– Parhaillaan rakennuksessa tehdään muutostöitä kolmelle uudelle toimijalle. Entistä liikuntatilaa muutetaan korkeatasoiseksi toimistotilaksi. Tämän lisäksi käynnissä on energiainvestointihanke.

Energiainvestoinnissa­ uusitaan ilmanvaihto- ja automaatiojärjestelmät ja tutkitaan mahdollisuus asentaa katolle aurinkopaneeleja.

Matkakeskuksen toiseen kerrokseen muuttaa tammi–helmikuun vaihteessa it-alan konsulttifirma Taitopilvi Oy, ja kolmanteen kerrokseen verkkokauppojen rakentamiseen ja verkkomyynnin kasvattamiseen erikoistunut Woolman Oy. Woolmanin ja Taitopilven tilojen remontti on vielä kesken. Viime vuoden lopulla ylimpään kerrokseen kalusteensa toi jo asuntosijoitusyhtiö Sijoitusasunnot.com.

Taitopilven Matkakeskukseen houkuttelivat ennen kaikkea liikenneyhteydet ja alakerran palvelut.

– Lounasvaihtoehtoja löytyy samasta rakennuksesta, ei tarvitse edes takkia pukea kun lähtee. Keskeinen paikka helpottaa myös, kun asiakkaita tulee junalla tapaamiseen, kertoo Taitopilven brändistä ja markkinoinnista vastaava Esa Lahikainen.

– Myös rakennuksen nuori ikä houkutteli. Ei pitäisi olla isoja remonttihuolia ihan heti, hän jatkaa.

Yksi huoli sijaitsevan firman työntekijöillä kuitenkin on: Kuinka hyvin ääni kuuluu?

– Äänieristykseen ja akustiikkaan on kiinnitetty huomiota ja esimerkiksi betonia on lisätty tukkimaan paikkoja, joita pitkin ääni voisi kulkea, Lahikainen kertoo.

– Mutta todennäköisesti ainakin junakuulutukset tulevat tutuiksi, hän lisää.

Sijaintia ja monipuolisia lounasvaihtoehtoja kehuu myös Woolmanin toimitusjohtaja Juha Harju.

– Eihän parempaa sijaintia voisi olla. Matkakeskukseen on helppo tulla autolla, julkisilla ja pyörällä. Vieraat pääsevät suoraan junasta sisään. Ja lounaspaikkoja on riittävästi tarjolla, hän listaa.

Yritys on toiminut aiemmin Crazy Townin yhteisöllisissä tiloissa Jyväskylän Kauppakadulla. Matkakeskuksessa Woolman ottaa käyttöönsä koko kolmannen kerroksen, johon muuttaa yrityksen 50 hengen porukka.

Henri Neuvosella, Sijoitusasunnot.comin toimitusjohtajalla, on jo parin kuukauden kokemus Matkakeskuksessa työskentelystä.

– Ollaan tykätty. Sijainti on täydellinen, palvelut ja ravintolat ovat lähellä ja uudet tilat ovat aina uudet tilat.

Yrityksen 20 hengen porukalla ei ollut pitkä muuttomatka, he siirtyivät vain radan toiselle puolelle Innova 1:stä.

– Tilat kävivät pieniksi, mahdollisuus muuttaa tuli juuri oikealla hetkellä, Neuvonen kertoo.

Sijoitusasunnot.com remontoi tilansa itse, sillä se kuuluu vanhoja kerrostaloasuntoja kunnostavan ja myyvän yrityksen perusosaamiseen.

Kulttuuri ei saa kadota, vaikka yritys kasvaa

IT-alan konsulttiyritys Taitopilvi muuttaa Matkakeskukseen Vapaudenkadun varresta ja kasvattaa samalla merkittävästi tilojaan.

– Tällä hetkellä yrityksessä työskentelee 16 henkilöä ja istumapaikkoja on 12:lle. Matkakeskukseen tilat tulevat 40 työntekijälle, kertoo yrityksen brändistä ja markkinoinnista vastaava Esa Lahikainen.

– Aluksi taitaa riittää melkein kaikille ikkunapaikka, hän jatka.

Lahikaisen mukaan Taitopilvi ei kuitenkaan halua kasvaa liian isoksi.

– Liian isoksi ja liian nopeasti kasvavassa firmassa kulttuuri voi kadota. 20–30 työntekijän yritys on kuin perhe tai kaveriporukka, 200–300 hengen organisaatiossa on jo sisäisiä organisaatioita ja omia kaveriporukoita, hän sanoo.

Asiakkaalle firman suuri koko ei välttämättä näyttäydy huonona, mutta Lahikainen uskoo, että työntekijät viihtyvät paremmin pienemmässä yhteisössä.

– Isoissa firmoissa syntyy äkkiä ”corporate”-meininki, tulee väliportaita, hierarkiaa ja omat vaikutusmahdollisuudet ainakin tuntuvat vähenevän, hän kertoo.

Taitopilven uusissa tiloissa yhteisöllisyydestä voi pitää huolta myös sinne tulevissa lounge-tiloissa.

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut