Takavetoinen Skoda? Oho!

Liikenteen sähköistyminen on väistämätön asia. Uusia polttomoottoriautoja on vielä tarjolla, mutta sähköä tarjoillaan autoihin jatkuvasti enenevissä määrin. Skodan kiertueella pistäydyimme katsomaan, minkälaista sähköautoihin liittyvää osaamista Skodalta löytyy.

Niinpä koeajoon lähti Skoda Enyaq, joka on Skodan täyssähköauto. Auton maastohenkisyydestä kertoo myös Q-kirjaimeen päättyvä mallinimi, sillä Skodalla muidenkin crossovereiden kohdalla näin on: Kamiq, Karoq, Kodiaq...

Kiertueen auto on nelivetoinen, mutta hinnat alkaen -versio on todellakin takavetoinen. Takavetoisuus on sikäli veikeä, että Skodalta on viimeisten vuosikymmenten aikaan totuttu näkemään joko etuvetoisia tai nelivetoisia autoja.

Neliveto on toteutettu laittamalla molemmille akseleille omat sähkömoottorit. Ajoakun koko on 80 kilowattituntia. Kun varustetasona on Sportline, pääsee nelivetoisen auton tapauksessa täydellä akulla 488 kilometrin matkan. Jos tyytyisi vain takavetoiseen malliin, olisi toimintasäde tuolloin 524 kilometriä, toki olettaen että varustetaso pysyy samana.

Ajotyyli joko rokottaa toimintasädettä, tai antaa sitä lisää. Talvella pakkasherra ottaa toimintasäteestä osansa, jolloin latauspisteelle joutuu poikkeamaan useammin.

Skoda Enyaq on helppo ajettava sitten, kun filosofian vain ymmärtää: Istu kyytiin, paina jarrua, laita vaihde pesään, ja lähde ajamaan. Avaimen voi pitää taskussaan, eikä starttinappia tarvitse painaa, vaikka sellainenkin toki löytyy. Enyaq on peruspalikoiltaan vastaava kuin futuristisempi Volkswagen ID4. Peltiä on muotoiltu toisin, samoin sisustaa on ajateltu uudestaan.

Neliveto on toteutettu laittamalla molemmille akseleille omat sähkömoottorit.

Yhtäläisyyksien lisäksi on myös eroavaisuuksia. Auto taas sammutetaan laittamalla auto parkkiin, P-vaihteen saa päälle vaikkapa avaamalla kuljettajan oven – samoin kuten Volkswagenin ID4.

Taajamassa Enyaqin ajotuntuma on varsin leppoisa ja miellyttävä. Auto ei ole mitenkään yliampuva, vaan sopivasti balanssissa oleva kokonaisuus. Myös moottoritielle kurvatessa paketti tuntuu hyvin toimivalta.

Sisätilat toimivat: myös aikuinen mahtuu hyvin takapenkille. Varsinkin, kun ymmärrys oikeasta ajotyylistä alkaa löytyä, Enyaqista on enää hankalaa keksiä mitään pahaa sanottavaa. Enyaqin parasta antia on tavallinen arki, mistä se koeajon perusteella suoriutuu mallikkaasti.

Halvin Enyaq maksaa 45 726 euroa, mihin rahaan saisi 60 kilowattitunnin ajoakulla olevan takavetoisen auton. Koeajettu Enyaq 80x 4x4 Sportline iV lähtee halvimmillaan 57 133 eurolla. Kun pohtii takavetoisen ja nelivetoisen väliltä, on toki hyvää pohtia sitä, missä autoaan tarvitsee. Haluaako muutaman kymmenen kilometrin edestä lisää toimintasädettä, vai onko aikaa pysähtyä latauspisteille hieman useammin?

Etusivulla nyt

Luetuimmat

Palvelut