Yritystilaus tunnistettu

Voit käyttää palvelun kaikkia sisältöjä vapaasti. Jos haluat kommentoida, kirjaudu sisään henkilökohtaisella Mediatunnuksella.

Aava & Bangillä toimitusjohtaja vaihtui, jotta sopivin saatiin johtoon

Yrityksen toimitusjohtaja vaihtuu yleensä silloin, kun tehtävää hoitanut jää eläkkeelle, siirtyy suurempiin tai eri värisiin saappaisiin tai saa potkut. Kasvumarkkinointiyhtiö Aava & Bang vaihtoi toimitusjohtajaa, jotta piikkipaikalle saatiin mahdollisimman hyvin uutta strategiaa edistävä henkilö.

Muutoksen seurauksena Pete Okkonen siirtyi myynti- ja markkinointijohtajaksi ja toimitusjohtajaksi nousi liiketoimintajohtaja Vilja Laaksonen, 38.

Maanantaina uudessa pestissään aloittaneen Laaksosen perehdytykseen ei tarvinnut varata aikaa, sillä talo ja työkaverit ovat tuttuja. Työpisteen vaihtoakaan ei tarvittu sillä Laaksonen työskentelee konttorin avotilassa ja keittiön yhteydessä olevassa työtilassa.

– Siellä näkee muitakin ja on hyvin saatavilla. Palaverit ja kokoukset toki pidetään niille varatuissa tiloissa, hän kertoo.

Yrityksen uusi strategia keskittyy luomaan kestävää kasvumarkkinointia. Siinä isossa roolissa on vahvan sisäisen yrityskulttuurin luominen ja keskeinen ajatus, että paremmalla viestinnällä voidaan muuttaa yritysten toimintaa.

– Vahvalla työntekijäkokemuksella rakennetaan brändi, johon asiakkaat haluavat sitoutua. Siinä tärkeää on luoda fiilis, että on mukava olla töissä, Laaksonen kertoo.

Kukaan ei ole kyseenalaistanut, ettenkö voisi toimia vaativassa tehtävässä, vaikka minulla on pienet lapset.

Vilja Laaksonen

Strategiaa toteutetaan itse ja sitä viedään myös asiakkaiden yrityksiin. Toisin sanoen eletään, kuten opetetaan.

Aava & Bangillä hyvää työntekijäkokemusta ra­­ken­netaan muun muassa matalalla hierarkialla ja monenkirjavalla kanssakäymisellä. Työpaikalta löytyy esimerkiksi kahvikerho ja avantokerho. Kahvikerhossa hifistellään sumppien kanssa ja avantokerholaiset katkaisevat työpäivänsä aika ajoin pulahtamalla hyiseen veteen.

Yritys on menestynyt Suomen parhaat työpaikat -vertailussa useampana vuonna. Hyvän työpaikan reseptiin kuuluu kuitenkin paljon muutakin kuin kivaa yhteistä tekemistä. Laaksonen puhuu paljon työn merkityksestä ja työpaikan kulttuurista. Hän kertoo, ettei ole esimerkiksi kohdannut epäilyä kyvystään hoitaa työtään perheellisenä ihmisenä.

– Kukaan ei ole kyseenalaistanut, ettenkö voisi toimia vaativassa tehtävässä, vaikka minulla on pienet lapset.

Jyväskylän Ylistönmäellä Aava & Bangin pitkän käytävän varrella on erilaisia työ- ja neuvottelutiloja. Sohvissa on väriä ja ruukuissa kukkia. Viime aikoina toimistolla on ollut väljää, kuten monella muullakin konttorilla.

Korona-aika on pakottanut yrityksiä digitalisoitumaan pikavauhtia. Sen sivutuotteena työpaikoille on syntynyt uusi viestinnän vihollinen – liianmonikanavaisuus.

– Monessa yrityksessä viestintää varjostaa kanavakeskeisyys. Viestintäkanava itsessään ei ole ratkaisu mihinkään vaan se, miten niitä käytetään. Ja siihen tarvitaan pelisäännöt.

– Päällekkäisyys eri kanavissa ja viestien tulva kuormittavat. Aivojen ja työnteon kannalta olisi tärkeää saada rauhallisia työhetkiä päivään, Laaksonen muistuttaa.

Joulukuisena perjantaina Aava & Bangin käytävällä rauhasta ei ole tietoa, sillä firmassa vietetään vuoden ainoaa liputuspäivää – Mestari Sutisen päivää.

– 17.12. juhlitaan Jouni Sutista, jolla on yritysten digitaalisten ongelmien ratkaisujen lisäksi vastaus myös muihin kysymyksiin, liittyivät ne sitten autoiluun, pyöräilyyn tai vanhan öljykattilan purkamiseen, Laaksonen kertoo.

Juuri 17. päivä valikoitui liputuspäiväksi, koska silloin Sutinen ratkaisi poikkeuksellisen suuren ongelman. Enää kukaan ei kuitenkaan tunnu muistavan, mikä se oli.