Mikä ihmeen Polestar? Kävimme ottamassa autosta selvää

Koeajoon lähti täyssähköinen ja nelivetoinen Polestar 2. Autoa oli höystetty Performance-paketilla, joka tuo lisänä tuumaa isomman rengastuksen, Brembon suunnittelemat jarrut sekä kullanväriset turvavyöt. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Kun Polestarin koeajokiertue saapui Jyväskylään, oli käytävä selvittämässä, mikä tämä oikein on? Koska tuoreessa muistissa oli myös Tesla Model-Y:n koeajo, oli niitä helppo verrata keskenään.

Mutta ensin hieman taustaa automerkistä: Polestar on alkujaan Volvoja tuunaillut virityspaja, jonka Volvo päätti ostaa itselleen. Kun Kiinalainen Geely osti Volvon, päätyi samassa yrityskaupassa Polestarikin Geelylle. Sitten kypsyi päätös eriyttää Polestar Volvosta omaksi merkikseen. Ensimmäiset Polestarit tulivat Suomeen kesällä 2021.

Koeajoon sai luvan lähteä täyssähköinen ja nelivetoinen Polestar 2. Autoa oli höystetty Performance-paketilla, joka tuo vakioon nähden lisänä tuumaa isomman rengastuksen, Brembon suunnittelemat jarrut, sekä sisustukseen esimerkiksi kullanväriset turvavyöt.

Yksi ero Teslaan löytyy heti ohjaamossa: Polestarissa on aavistuksen enemmän fyysisiä painikkeita, vaikka digitaalisuus näkyy Polestarissakin. Lisäksi Tesla on historiansa aikana tehnyt vain ja ainoastaan sähköautoja, kun Polestarilla on mallistossaan jopa yksi hybridi – jatkossa tosin Polestarin mallisto tulee olemaan vain sähköautoja.

Hinnaltaan toimittajan koeajamat Tesla ja Polestar eivät eroa mitenkään kohtuuttomasti toisistaan: Koeajettu Polestar on hinnat alkaen noin 54 700 euroa, kun Tesla hinnat alkaen noin 62 180 euroa. Molemmat hintavertaillut autot ovat nelivetoisia, ilman nelivetoa hinta hieman laskisi.

Polestarit valmistetaan Ruotsissa Volvon tehtaalla. Vaikka automerkki on uusi, huoltoja ei tarvitse liikaa miettiä – ne hoituvat samassa pisteessä Volvojen kanssa. Nelivetoiselle Polestar 2:lle luvataan tehoja 408 hevosvoimaa, ja vääntöä 600 newtonia. Se syö hieman toimintamatkaa, mikä tämän auton kohdalla on 480 kilometriä.

Jos päättäisi valita autonsa vain etuvetoisena, pääsisi Polestarilla silloin valmistajan ilmoittamana jopa 540 kilometrin matkan. Tosin käytännössä, jotta tähän päästään, on syytä ymmärtää oikean ajotavan merkitys: esimerkiksi taajamassa kannattaa hyödyntää moottorijarrua, josta puhutaan sähköautojen tapauksessa nimellä regenerointi tai rekuperaatio. Moottoritiellä ja talvella toimintasäde laskee nopeammin.

Polestar käynnistetään simppelisti: Istutaan kuljettajan paikalle, painetaan jarrua, ja laitetaan pykälään D-vaihde. Sähköautolle tyypilliseen tapaan kaikki teho on käytettävissä heti eikä kohta.

Taajamassa Polestar 2 on lupsakka tapaus ajaa, ja meno on miellyttävää myös moottoritiellä.

Kaikkineen uuteen automerkkiin tutustuminen oli mielekäs kokemus. Polestarissa on säilytetty tuttua volvomaisuutta, joten kulttuurishokkia ei ehkä tule.

Kommentoi