Jyväskylän ratapihan ja Rantaväylän päälle rakennettavasta keskustan ja Lutakon yhdistävästä kannesta on valmistunut selvitys.
Kansi sijoittuisi Asemakadun jatkeeksi ja yhdistyisi Lutakon tanssisalin ympäristöön. Kannen päälle tulisi asumista, toimistoja, liiketilaa ja muita palveluita. Rakennuksille on suunniteltu yli 40 000 kerrosalaneliömetriä, mikä tarkoittaa esimerkiksi 400 uutta asukasta ja työpaikkaa 600 henkilölle sekä uutta hotellia. Pelkkä kansirakenne maksaisi monia kymmeniä miljoonia.
– Rakennusoikeudesta saatava tuotto ei kattaisi kokonaan kannen rakentamista. Kaupungin tulisi siis jollain tapaa osallistua kannen rahoittamiseen, jotta kansi toteutuisi, arvioi erikoissuunnittelija Sarita Nordstrand tiedotteessa.
Kaupunki ei ole vielä päättämässä hankkeesta. Ennen päätöksiä tarvittaisiin esimerkiksi tarkempia arvioita hankkeen kustannuksista.
– Yksityiskohtien tarkentaminen ja sopiminen eri tahojen kesken vievät prosessina helposti kymmenen vuotta ennen kuin kantta voidaan ryhtyä rakentamaan, Nordstrand sanoo.
Ratapiha ja Rantaväylä katkaisevat Lutakon ja keskustan väliset yhteydet ja vievät tilaa ydinkeskustalta. Ongelmien ratkaisuksi on jo vuosia pohdittu muun muassa siltoja sekä ratapihan ja Rantaväylän siirtoa. Nyt on kannen vuoro.
Kansi loisi yhteyden suoraan Asema-aukion uudelta torilta Lutakonaukiolle, auttaisi kasvattamaan alueen asukasmäärää sekä parantaisi keskustassa, satamassa ja Lutakossa järjestettävien tapahtumien toimintaedellytyksiä.
Selvityksen perusteella kansi on toteutettavissa ilman ratapihan tai Rantaväylän siirtoja eikä kansi aiheuttaisi merkittävää haittaa liikenneväylille.
Selvitys on osa alueella käynnissä olevaa Keskusta-asemanseudun osayleiskaavatyötä.