Matkailu- ja ravintola-alan työvoimapula näkyy asiakkaille myös Jyväskylässä

”Ainahan ihmiset syövät, juovat ja liikkuvat. Alalla on paljon mahdollisuuksia työllistyä, ja hyville tekijöille on aina töitä. Tarvitaan tiskaajia, plokkareita, kuormanpurkajia, kokkeja, tarjoilijoita, kahvila- ja fine dining -tekijöitä, Jaana Kovanen luettelee. Essi Rikama

Essi Rikama

Matkailu- ja ravintola-ala kärsii työvoimapulasta. Vimma devotionin koulutus- ja konsultointialan yrittäjän Jaana Kovasen mukaan alalla oli tekijöistä pulaa jo ennen korona-aikaa, mutta viimeisin vuosi syvensi ongelmaa entisestään.

– Työpaikkoja on enemmän tarjolla kuin tekijöitä. Koronan aiheuttamien sulkujen takia ihmiset hakeutuivat töihin muualle, kuten teknilliselle alalle, varmemman toimeentulon takia, hän kertoo.

Ongelmia oli tiedossa jo§ ennen koronaa.

– 1980-luvulla työllistyttiin vielä vakituisiin työpaikkoihin, eikä osa-aikaisia töitä juuri ollut. 90-luvulla työsuhteet osa-aikaistuivat, ja monissa alan yrityksissä vain esimiestason paikat alkoivat olla täysiaikaisia. Hiljalleen alkoi tulla henkilöstövuokrausfirmoja, joiden kautta töitä tehdään. Nyt ala on kovassa murroksessa, eikä vielä tajuta, miten tämä tulee näkymään tulevana talvena ja ensi kesänä.

Matkailu- ja ravintola-alan työntekijöistä tulee olemaan pula etenkin sesonkiaikoina.

– Se tulee vaikeuttamaan yritysten liiketoimintaa: kehittymistä ja kasvamista. Alalla tulee olemaan tosi, tosi, tosi vaikeaa. Jyväskylässäkin moni paikka joutuu varmasti rajoittamaan aukioloaikojaan pelkästään henkilöstöpulan takia jo ensi kesänä. Myös palvelun taso laskee ihan varmasti. Se näkyy valitettavasti jo nyt, Kovanen sanoo. 

Kovasen tarjoama ratkaisu on, että yritykset hakisivat tekijöitä vapailta markkinoilta ja hän suunnittelisi uusille työntekijöille pestiin sopivan koulutuksen. Lystin maksaa yritys.

– Tarvitaan tutkintoon johtavia koulutuksia, mutta myös matalammalla ammattitaidolla pitää olla mahdollista työllistyä. Jotta työttömät ja maahanmuuttajatkin saataisiin aktivoitua, ihmisille pitäisi antaa mahdollisuus saada jalka oven väliin nopeammin ja ilman tutkintoa. Perusteet pitää tietenkin olla hallinnassa, vaikka osaaminen olisikin aluksi kapeampaa.

Kovasen mielestä myös yrittäjien on aika katsoa peiliin. Se, minkälainen maine yrityksillä on henkilöstöasioissa, vaikuttaa siihen, kuinka haastavaa uusia työntekijöitä on löytää.

– Töitä saattaa olla neljä tuntia yöllä, sen jälkeen ollaan viisi päivää tekemättä töitä, ja puhelimen kanssa odotetaan tuleeko työvuoro vai ei. Se, että töitä on muutama tunti silloin tällöin, ei motivoi ja sitouta työntekijöitä yritykseen ja se näkyy myös palvelun tasossa. Asiakkaita ei tarvitse suututtaa montaa kertaa, kun he äänestävät jaloillaan.

Jaana Kovanen tietää mistä puhuu. Hän on työskennellyt matkailu- ja ravitsemusalalla yli 30 vuotta, juomabisneksestä Presidentinlinnaan. Hän on ollut eri oppilaitoksissa sekä matkailu- ja ravintola-alan opettajana että koulutuspäällikkönä. Kovanen työskentelee myös ELY-keskuksen kehittämispalveluiden konsulttina.

Kommentoi