Virpi Lehdon öljyvärimaalausten keskiössä on naishahmo

Virpi Lehdon värikylläiset maalaukset syntyvät usein yöaikaan. Minna Vilkuna

Minna Vilkuna

Joutsalainen kuvataiteilija Virpi Lehto toi öljymaalauksistaan koostuvan näyttelyn Galleria Beckeriin. Viime vuosina pääasiassa akvarelli- ja tussimaalauksia tehnyt Lehto palasi itselleen rakkaan öljymaalauksen pariin. Kaikki näyttelyn teokset ovat valmistuneet tänä vuonna.

Lehto ammentaa maalauksiinsa aiheita omasta elämästään. Nähty ja koettu muuttuu kankaalla kuviksi ja tarinoiksi. Lehto kuvailee tekevänsä teoksia, joissa risteilevät muistot, halut ja olotilat.

– Maalaaminen on minulle keino käsitellä ja purkaa tunteitani, Lehto sanoo.

Hänen maalauksensa ovat usein kertomuksia elämän sattumuksista, toiveista ja kohdatuista ihmisistä. Monessa teoksessa esiintyy myös hänen vanhuusiällä edesmennyt koiransa.

Näyttelyn teoksissa Lehto on käsitellyt muun muassa ikääntymistä ja sen mukanaan tuomaa vapautta. Lehto kertoo naishahmon olleen aina maalaustensa keskiössä, ja niin on tässäkin näyttelyssä.

– Maalaukset eivät ole omakuvia, mutta koen teosten naishahmojen silti usein kuvaavan jollain tavalla itseäni, Lehto pohtii.

Voimakkaat värit kiehtovat Lehtoa, ja hän maalaa räiskyvin sävyin. Maalauksissa lämpimät oranssin ja punaisen sävyt yhdistyvät muun muassa syvään tummansiniseen ja heleään vihreään. Lehto huomaa teostensa värimaailman tummuneen.

– En ole aiemmin käyttänyt tässä määrin mustaa maalauksissani, se on uutta, Lehto kertoo.

Lehto sanoo yön olevan itselleen mieluisinta työskentelyaikaa. Hän nauttii maalatessaan öisin vallitsevasta täydellisestä hiljaisuudesta ja rauhasta.

– Maalaan usein lattialla, ja saatan kallistella kangasta valuttaakseni paksuja maalikerroksia. Levitän maalia siveltimen lisäksi muun muassa pankkikorteilla, räteillä ja lastoilla, välillä sillä mitä käteen sattuu osumaan. Tykkään hiertää maalia kankaaseen ja jättää maalin paikoin läpikuultavaksi ja paikoin röpelöiseksi paksuksi kerrokseksi, Lehto kuvailee.

Virpi Lehto: Öljymaalauksia. Galleria Becker 13.11.–1.12.

Kommentoi