Lego, likööri, kaurapuuro vai jäätelö? – Joulukalentereiden vuonna riittää valinnanvaraa

K-Citymarket Seppälän kauppias Vesa Nurminen esittelee olutkalenteria ja makeis- ja kalenterivastaava Kristiina Jakab hittikalenteria, joka sisältää minttusuklaata. Outi Elomaa

Outi Elomaa

Ensimmäiset joulukalenterit ilmestyivät kauppojen hyllyille lokakuussa. Jo makeiskalenterivalikoima sai huomaamaan, että valikoimaa on tänä vuonna edellisiä vuosia enemmän. Sitten alkoi tulla muun muassa Facebookiin mainoksia esimerkiksi sukka-, olut-, Lego-, Friends-, kaurapuuro-, likööri- ja kosmetiikkajoulukalentereista. Myös koirille ja kissoille on tarjolla joulukalenterit.

Kun joulukalenteri on ollut aikaisemmin lähinnä lasten joulun odotukseen liittyvä tapa, nyt luukkujen taakse on keksitty laittaa kaikkea mahdollista.

K-Citymarket Seppälän kauppias Vesa Nurminen kertoo, että joulukalenterivalikoima on kasvanut pikkuhiljaa kymmenen vuoden aikana. Viimeisenä muutamana vuonna valikoiman laajennus on ollut hänen mukaansa räjähdysmäistä.

– Tänä vuonna joulukalenterivalikoima on isoin koskaan, vuosi 2021 on oikea joulukalentereiden vuosi. Erikoisin kalenteri on ehkäpä popcornkalenteri, joka sisältää maustettuja popcorneja pieniin pusseihin pakattuna.

Kalenterivastaava Kristiina Jakab jatkaa, että kaikki kalenterit eivät liity makeisiin. Eri osastoilta löytyy myös muun muassa jäätelö-, keksi-, tee-, pähkinä- ja lastenruokakalenterit.

– Jokaiselle löytyy varmasti nykypäivänä mieleinen kalenteri. Kalenteri ei ole enää vain lasten juttu. Kalentereihin ollaan valmiita satsaamaan huomattaviakin summia. Vuosia sitten Kinderin parikymppiä maksava kalenteri oli jo iso ”sijoitus”, Kristiina Jakab toteaa.

Kalentereihin liittyy vasta-aihioitakin, eli kuinka paljon kalentereissa on turhaa tavaraa.

Terhi-Anna Wilska

Joulukalentereilla ei suunnata pelkästään kohti jouluaattoa. Vesa Nurminen arvelee, että ihmiset haluavat itselleen pientä hemmottelua ja yllätyksellisyyttä arkeen.

– Ehkä suomalaisista on tullut hieman rennompia ja joulukalenteriin suhtaudutaan tavallaan huumorilla. Minusta on pelkästään erinomainen asia, että me aikuisetkin uskallamme olla lapsenmielisiä, Vesa Nurminen sanoo.

K-Citymarket Seppälässä myydään kappalemäärissä eniten suklaakalentereita, joista Kinder-kalenteri on suosituin.

– Elovenan puurokalenteri myytiin loppuun jo lokakuussa, ja Taffelin kalenteria menee kaikki mitä saadaan, Nurminen toteaa.

Joulukalenterien suosio on kasvanut muuallakin kuin Suomessa, sillä valikoima on hyvin kansainvälinen. Outi Elomaa

Jyväskylän yliopiston sosiologian professori Terhi-Anna Wilskan mukaan joulukalenterivalikoiman kasvu on muoti-ilmiö. Mistä tahansa tuotteesta saa joulukalenterin, ja valikoima voi lisääntyä loputtomasti, kun käydään läpi eri tuotekategoriat.

– Ilmiössä on mukana leikkiä, peliä, perinteitä ja nostalgiaa. Lapsellinen leikillisyys on muotia, ja joulukalenterit ovat vähän paluuta lapsuuteen. Tuotteessa on mukana myös kuluttamisen uutuus. Erikoinen joulukalenteri on uusi hauska juttu, ja tuotevalmistajat tahkoavat sitä niin kauan kuin ilmiötä riittää.

– Kalentereihin liittyy vasta-aihioitakin, eli kuinka paljon kalentereissa on turhaa tavaraa. Sellainen ei ole muodikasta, mutta kuluttajien on helppo vedota siihen, että joulukalentereita käytetään rajallinen aika, Wilska toteaa.

Joulukalenterivillitys on kansainvälinen ilmiö.

– Suurin osa kalentereista on makeisia, ja niille on luotu terveellisiä vaihtoehtoja. Olutkalenteri on jo vanha vitsi, sillä aikoinaan kaljakorissa oli 24 pulloa ja todettiin, että se on isän joulukalenteri.

Isot alan toimijat ovat tehneet aikuisviihdekalentereita. Niillä haetaan Wilskan mukaan samaa hauskuutta kuin muillakin kalentereilla.

– Niitä markkinoidaan myös harvinaisuuden ja rajallisen määrän idealla.

Wilskan mukaan ihmiset haluavat olla erityisiä, mikä onnistuu esimerkiksi erikoistuotteilla.

– Tähän liittyy metsästysvietti, kun haluaa jonkun tuotteen ennen kuin se loppuu.

– Ihmisillä on pelko, että jää ulkopuolelle, jos ei saa tiettyä tuotetta, vaikka hän ei välttämättä ajattele sitä tietoisesti, Wilska pohtii.

Kommentoi