Paluu tulevaisuuteen 5

Sähköinen Hyundai Ioniq 5 on kuin 1980-luvun Hyundai Pony ja toisaalta huippumoderni tulevaisuuden auto. Harri Hintikka

Harri Hintikka

Hyundai Ioniq 5 on sähköauto, josta löytyy monta ulottuvuutta. Auton koko on jo sinänsä optinen harha. Kuvissa auto näyttää juuri ja juuri piskuiselta i20-mallilta. Totuus valkenee, kun auton näkee luonnossa. Mittava kolmen metrin akseliväli, vaikuttava leveys ja suuri kokonaismitta. Esimerkkinä kookas Skoda Enyaq sähköauto on vain 1,5 senttimetriä pidempi. Akselivälissä Skoda häviää sitten jo yli 20 senttiä.

Ulkonäkö Ioniqissa on poikkeuksellisen puhutteleva. Auto on kuin 1980-luvun Hyundai Pony ja toisaalta huippumoderni tulevaisuuden auto. Suunnittelija on ajanut oman aikamatkansa Paluu Tulevaisuuteen -leffan fiiliksissä. Vanteet, keula ja perä tuo mieleen tuon leffan, vaikka itse Ioniq ei ole urheiluauto.

Eikä elokuvan mukailu tähän lopu. Leffassa proffa käytti ukkosta virtamäärän tuottamiseen aikamatkaa varten. Aivan tulevaisuuteen ei Ioniqilla pääse, mutta virtaa se huolii sisäänsä salaman lailla. Uutta Ioniqia pystytään lataamaan nopeas­ti 800 voltin tekniikalla. Vajaassa 20 minuutissa saadaan varausta 10 prosentista, kahdeksaankymmeneen.

Arvot ovat valmistajan lupauksia, mutta totta. Youtubessa on useampikin lataus­testi julkaistuna. Näissä videoissa Ioniq 5 ottaa virtaa huimaa tahtia, akku täyttyy hetkessä. Kuinkahan akku tuon sähkönsyötön tulee kestämään? Ei hätää, komponentit pystytään jäähdyttämään latauksen aikana, näin suojellaan akkua. Valot edessä ja takana on toteutettu, kuin vanhan pelikonsolin pikselit, on se cool.

Ajaminen on nautinnollisen hiljaista, edes suurten pyörien ääni ei häiritse. Jarru ja ohjaustuntuma on miellyttävä. Ohjaamo on ulkomuotoon nähden varsin tavanomainen, hyvä niin, helppo käytettävyys säilyy. Suurinta osaa toimintoja käytetään näyttöjen kautta, toiminnot niissä on toteutettu selkeästi. Käytettävyyttä häiritsee ainoastaan näytölle kurottelu. Miksi keskinäyttöä ei ole käännetty ajajan suuntaan?

Materiaalit näyttävät ja tuntuvat laadukkailta. Muutama uusi oivalluskin matkustamoon on tuotu. Koko keskikonsolia voi siirtää edemmäksi tai taaemmaksi. Jos konsoli siirretään taka-asentoon, niin avara tunnelma edessä lisääntyy entisestään. Samalla takapenkkiläiset saavat käyttöön konsolin virransyötöt ja mukitelineet.

Valot edessä ja takana on toteutettu kuin vanhan pelikonsolin pikselit, on se cool.

Myös takapenkillä on reilu pituussäätö ja tilaa saadaan jaloille valtavasti. Ioniqilla ajaminen onnistuu myös yhden polkimen taktiikalla. Kun regenerointi on säädetty voimakkaammaksi, vain kaasua tarvitsee painaa. Auto pysähtyy, kun nostaa jalan kaasulta. Tämä asetus ottaa eniten myös jarrutusener­giaa säästöön akulle.

Ioniqilla voi huoletta ajaa myös pidempiä matkoja, akun varaus riittää yllättävän pitkälle. Valmistaja ilmoittaa tälle mallille toimintasäteeksi yli 400 kilometriä. ­Lupaus vaikutti olevan uskottava, koeajossa kulutus pyöri 15–16 kilowattitunnin luokassa sadalle kilometrille. Kun tähän lisätään pikainen latautuminen, niin vaikka Lapin reissu sujuu ilman viivytyksiä.

Uutta on myös se, että autosta saadaan sähköä ulos. Auton akku toimii kookkaana lisävirtalähteenä. Jos mökiltä menisi sähköt, avuksi astuu Ioniq: Autosta saadaan virtaa vaikka jääkaapille. Hyundai on tehnyt Ioniq 5 mallista poikkeuksellisen hyvän tuotteen. Pahin kilpailija tullee omasta konsernista, kun Kian vastaava sähköauto saapuu myyntiin tänä vuonna.

HYUNDAI IONIQ 5, 73 kWh

Moottori: Kestomagnetoitu synkronimoottori. Vaihteisto: yksinopeuksinen alennusvaihde. Takaveto.

Teho: 160 kW/217 hv, vääntö: 350 Nm, kiihtyvyys: 0–100 km/h 7,4 s., huippunopeus: 185 km/h, CO2-päästöt: 0 g/km

Pituus: 4635 mm, leveys: 1 890 mm, korkeus: 1 605 mm, akseliväli: 3 000 mm, omamassa: 1 990 kg. Tavaratila: 527 litraa.

Koeajoauton hinta varusteilla 56 500€

Kommentoi