Volkswagen Up Cargo – tässä on pienin uusi paku, jonka voi löytää

Volkswagen Up Cargon suurin vahvuus ja heikkous on sama asia: koko. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Yksi hauska, joihinkin tarpeisiin käytännöllinen autoryhmä on pienet, Volkswagen Caddyakin pienemmät pakettiautot. Otimme koeajoon pikkupakun, joka tottelee nimeä Volkswagen Up Cargo. Kyseessä on markkinoiden pienin pakettiauto, todellinen täsmäostajan käyttölaite.

Ulkoapäin ei tulisi heti mieleen, että kyseessä on paku. Sisällä huomaa selkeän eron henkilökuljettimeen – takapenkit puuttuvat, mutta turvavyöt ovat edelleen paikallaan. Joskin on mainittava, ettei niitä voi käyttää lastin sitomiseen.

Istumapaikat autossa on vain kahdelle. Tämän takia onkin jännä, että autossa on normaaliin tapaan myös takaovet. Toisaalta kolikolla on kääntöpuoli myös nyt, sillä ovet varmasti auttavat auton lastaamisessa.

Ajoasento löytyy käsisäätöjen kautta kohdilleen 170-senttiselle kuskille. Konehuoneessa mylvii yksilitrainen ja kolmisylinterinen bensapata, jossa on tehoa 65 hevosvoimaa. Mitään turboja moottorissa ei ole. Vaihteistona on manuaali. Kone ei ole iso, mutta pienet ovat myös päästöt, verot ja vakuutusmaksut. Up Cargosta on saatavissa myös täyssähköinen versio, mikäli polttomoottoria ei autoonsa enää huoli.

Vaikka vuosimalli on 2021, käynnistetään auto perinteisellä avaimella. Käsijarru on perinteistä kahvamallia. Mitään ylimääräistä ei kuljettajan paikalla ole, vaan nyt ollaan perusasioiden äärellä. Varustelistaus toki käsittää esimerkiksi peruutuskameran, mutta sen kuvaa joutuu katselemaan todella pieneltä näytöltä. Myös ilmastointi löytyy varustelistalta, joten kaupungilla pyörivä pikalähetti tai pizzakuski viihtyy tällä liikenteessä työpäivänsä. Tavaratilaa löytyy melkein kuution verran, kantavuutta reilut 400 kiloa.

Taajamassa ajaminen on helppoa – hallintalaitteet löytyvät sopivilta paikoilta, ulos näkee hyvin, ja kaikki oleellinen on helposti käytettävissä. Moottoritiellä pärjää vielä – ainakin ilman kuormaa ajaessa – mutta parasta kyyti on taajamassa.

Mikään tehohirviö tämä ei ole, mutta ei tarvitsekaan. Kukaan reissutyötä tekevä tuskin tämmöistä autoa ostaisikaan, ja ostaja on todennäköisesti sellainen, joka tietää oman käyttötarpeensa.

Myyntitilastojen kärkipäässä Volkswagen Up Cargo ei ole. Myyjä kertoi, ettei ole myynyt yhtään uutta vastaavaa autoa. Koska autossa ei ole mitään vikaa, kyseessä lienee potentiaalisen ostajan puute. Volkswagen Upin rinnakkaismalleja ovat Seat Mii ja Skoda Citigo, mutta niitä ei pakuversiona tarjoilla.

Kiitämme edullisia käyttökuluja ja hyvää ajettavuutta. Autolla on hintaa 17 790 euroa.

Näppärän kokoinen. Kone ei ole iso, mutta pienet ovat myös päästöt, verot ja vakuutusmaksut. Mikko Kilkki

Kommentoi