Mercedeksen EQV:tä näkee Keski-Suomen autoliikkeissä vain harvoin

Koeajoautolla oli ajettu 1 700 kilometriä, ja hintaa koeajohetkellä oli 89 900 euroa. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Automaailman sähköistyminen koskettaa väistämättä myös hyötyajoneuvomarkkinoita. Niinpä koeajoomme lähti täyssähköinen tila-auto, joka tottelee nimeä Mercedes-Benz EQV 300.

Auto saatiin markkinoille vuonna 2019, mutta se on jäänyt Keski-Suomen autoliikkeiden myyntirivistössä vähintäänkin harvalukuiseksi. Menneenä kesänä kuitenkin yksi myytävä auto löytyi Jyväskylästä, ja se oli mahdollisuutemme koeajoon.

Syynä harvinaisuudelle voi olla likimain sadan tonnin tietämissä pyörivä hinta yhdistettynä potentiaaliseen ostajakunnan pienuuteen.

Mutta mikä ihme on EQV? Pohjana on käytetty Vitoon pohjautuvaa, hienostuneempaa V-sarjaa. Nimilogiikka taas viittaa Mercedeksen sähköautoihin: EQA, EQC, EQS... EQ sitä, EQ tätä.

Ulkoisesti auto näyttää tavalliselta Mercedeksen V-sarjalaiselta. Erot löytyvät lähempää tarkasteltaessa esimerkiksi mittaristosta. Kun auton käynnistää, on se superhiljainen. Käynnissäolon huomaa vain mittariston vihreästä ready-tekstistä, muutoin sitä on tottumattoman vaikea päätellä. Lopulta vain vaihteistosta D-pykälä pesään ja baanalle.

Tehoa autosta löytyy 204 hevosvoimaa. Isoksi ja etuvetoiseksi autoksi kiihtyvyys tuntuu olevan kohdillaan. Taajamassa auto on kuitenkin leppoisa ajaa, kun oikean ajotavan vain ymmärtää – mahdollisimman paljon esimerkiksi moottorijarrutusta, jolloin tulee keränneeksi sähköä talteen.

Taajamassa kannattaa kokeilla säätää moottorijarrun voimakkuutta. Se onnistuu ratin takana olevista läpyköistä, joista polttomoottoriautossa käytettäisiin rattivaihteita. Tällöin voi ajaa yhden pedaalin taktiikalla, eli riittävällä ennakoinnilla esimerkiksi liikenneympyrään tultaessa jarrupedaaliin ei tarvitse koskea juuri lainkaan.

Tähän liittyy myös sähköautojen yksi vikojen aiheuttaja – jarrujen käyttämättömyys, joten toimitus muistuttaa, että käyttäkää jarruja kuitenkin joskus, ettei auto vikaannu.

Ajotuntuman puolesta pärjää myös moottoritiellä, mutta käyttövoiman takia tämä on parhaimmillaan taajamassa taksikuskin käytössä. Matka-ajossa ei ole mitään vikaa silloin, kun on tietoinen sähköautojen latauspisteistä. Niitä onneksi löytyy, ja jatkuvasti on tulossa lisää – kiitos EU:n. Talvella saa olla tarkempi, sillä pakkasherra ottaa toimintasäteestä osansa. Valmistaja ilmoittaa toimintasäteeksi optimioloissa 354 kilometriä.

EQV:n kohdalla teknisesti ajatellen menestykselle on annettu eväät, eikä puheet premiumista ole liioiteltu. Loppu jää potentiaalisen ostajan arvioitavaksi. Toimittajan mielestä kyyti sekä ajotuntuma on tasainen, viimeistelty ja laadukas. Jos EQV olisi taksitolpalla, olisin valmis maksamaan kyydistä, jotta pääsen miellyttävästi haluamaani määränpäähän.

Kommentoi