Liikenne pääsee uudelle moottoritielle jo ennen kesäkuuta

Sami Rahkonen

Sami Rahkonen

Moottoritien rakentaminen Jyväskylän Kirrin ja Tikkakosken välillä etenee selvästi suunniteltua aikataulua edellä.

– Nyt tiedetään jo 100-prosenttisella varmuudella, että liikenne kulkee uudella moottoritiellä ensi kesäkuun alkuun mennessä, kertoo hankkeesta vastaavan Väyläviraston projektipäällikkö Jarmo Niskanen.

Alun perin tien piti olla liikennekäytössä vuoden 2022 lokakuun loppuun mennessä.

Hankkeen pysyminen budjetissa tai valmistuminen etuajassa on harvinaista. Miten siinä on onnistuttu?

– Hanke on toteutettu mallipohjaisesti. Suunnitelmista on tehty kolmiulotteiset mallit, piirustuksia ei ole tulosteltu eikä maastoon pystytetty keppejä, vaan tieto on mennyt suoraan työkoneiden koneohjauslaitteisiin ja on päästy heti toimeen, Niskanen kertoo.

– Ja kun on tullut ongelmia, ne on ratkaistu heti eikä siirretty asiaa seuraavaan työmaakokoukseen neljän viikon päähän, hän jatkaa.

Kun on tullut ongelmia, ne on ratkaistu heti eikä siirretty asiaa seuraavaan työmaakokoukseen.

Jarmo Niskanen

Tien valmistumista yritetään Niskasen mukaan puristaa vieläkin aiemmaksi, mutta sen onnistuminen ei ole enää rakentajista kiinni.

– Kriittisiä asioita aikataulun kannalta ovat esimerkiksi teiden kaiteet, varusteet ja valaistus, joiden tarvikkeet täytyy saada tavarantoimittajilta, jotta urakka etenee ja asentamiseen jää riittävästi aikaa. Myös syksyn sää vaikuttaa aikatauluun.

Koronapandemia on viivästyttänyt komponenttien ja materiaalien saatavuutta monella alalla.

Niskasen mukaan moottoritiehankkeessa korona ei kuitenkaan näyttele kovin suurta roolia.

– Valaisimien ja teräksen saannissa kaideprofiileihin voi olla koronalla vähän vaikutusta, mutta suurin riski tarvikkeiden viivästymiseen on se, että olemme olleet arvioitua aikataulua nopeampia ja tavaraa tarvitaan valtavia määriä.

Esimerkiksi kaidetta tarvitaan yli 50 kilometriä. Kaideprofiilit toimitetaan 6 metrin salkoina. Se tarkoittaa toimituskoosta riippuen reilua 8 000 salkoa. Lisäksi kaide tarvitsee pystytolpan 2–4 metrin välein.

Liikennemerkkejä ja opastetauluja noin 17 kilometrin moottoritieosuudelle, sen ramppeihin, risteyksiin, rinnakkaisteille ja kevyen liikenteen väylille tarvitaan yli 1 000 kappaletta. Moottoritieopasteita tarvitaan yhtä ramppia kohden kahdeksan kappaletta.

– Kaikkiaan isoja moottoritiekylttejä on pystytettävä yli 100 kappaletta ja yhden pystytys vie helposti yhden työpäivän, Niskanen kertoo.

– Moottoritiekyltit ovat uusien ohjeiden mukaisia, jopa kuusi metriä kanttiinsa. Lisäksi ne tarvitsevat valtavat betonianturat, että ne pysyvät tuulessa pystyssä, hän jatkaa.

Syyskuun alussa Väylävirasto esitteli yleisölle tarkennuksia moottoritien Kirrin puoleiseen päähän.

Päivitetyssä suunnitelmassa Kirrin eritasoliittymän järven puoleiset rampit muutettaisiin silmukasta suoriksi ja kiertoliittymä järven puolella vietäisiin lähelle nykyistä Nelostien alikulkua.

Nesteen puolelle rakennettaisiin kokonaan uusi kiertoliittymä Kirrintien ja Uuraisille johtavan tien risteykseen.

Myös Nesteen puolen ramppeja suoristettaisiin, jolloin rampilta olisi paremmat näkymät liittyä moottoritielle ja rampille voitaisiin tehdä linja-autopysäkki.

Suunnitelmassa linja-autopysäkin tuntumaan kaavaillaan pysäköintipaikkoja polkupyörille, ja melusuojia on lisätty eritasoliittymän molemmille puolille.

Muutokset tulevat nähtäville syyskuun aikana ja niihin kerätään kuukauden ajan lausuntoja. Sen jälkeen suunnitelma viedään Traficomille hyväksyttäväksi.

Kirri–Tikkakoski

142 miljoonalla väyliä

Keväällä 2019 alkaneeseen hankkeeseen on varattu 142 miljoonaa euroa, josta Jyväskylän kaupungin osuus on 2,7 miljoonaa euroa.

Moottoritietä rakennetaan 17 kilometriä, rinnakkaistietä ja poikittaisyhteyksiä noin 22 kilometriä ja kevyen liikenteen väyliä yli 25 kilometriä. Eritasoliittymiä tulee 6 ja siltoja 29.

Kommentoi