Dacian kohdalla otsikon voi ajatella monella tapaa. Stepway on korotettu ”maastomalli” Sanderosta. Toisaalta melkoinen askel on otettu mallin kehityksessä edelliseen verrattuna.
Dacia on selkeästi tekemässä saman tempun, minkä Skoda on tehnyt Volkswagen-konsernissa. Tehdään tilava ja moderni auto sopuhintaan käyttämällä emoyhtiön testattuja osia. Dacialla yhdistely menee niin pitkälle, että eri markkinoilla osaa malleja myydään Nissanin ja Renaultin logolla.
Sandero asettuu kooltaan B-segmenttiin, jossa tuttuja autoja ovat muun muassa Toyota Yaris ja Volkswagen Polo. Daciassa on näitä suurempi pituus ja akseliväli. Tämä näkyy tiloissa ja myös vakautena. Takapenkille mahtuu myös mukavasti.
Auton hankintaa harkitseva saattaa miettiä Daciaa vaihtoehtona käytetylle autolle: uuden auton takuu kohtuullisella hinnalla.
Onko Dacia tarpeeksi hyvä? Aavistuksen skeptinen olin itsekin ennen koeajoa, ja auton korityötä tuli katseltua poikkeuksellisen tarkasti. Hyvin ovat Dacialla työnsä tehneet, auto on siististi viimeistelty. Sisustaan antaa tyylikkään fiiliksen kankaan käyttäminen kojelaudassa.
Pienet yksityiskohdat paljastavat auton edullisuuden. Keskikonsolin muutama katkaisin, moottorin suojamuovien puuttuminen ja muotovanteen rakenne ovat säästökuuria, mutta mielestäni juuri oikeassa paikassa.
Ajoltaan Sandero on hyvin vaivaton: ohjaus toimii asiallisesti ja mitään häiritsevää ajossa ei ole. No, ehkä jousitus on turhankin tiukka kaupunkiajossa, mutta tien päällä asia ei enää häiritse.
Koeajoauto oli varustettu uudella CVT-vaihteistolla, joka on jouhea liikkeelle lähdössä. Nopeissa kiihdytyksissä vaihteiston venyminen voi ärsyttää kiivasta kuskia. Tätä moottori ja vaihteisto -yhdistelmää on moitittu janoiseksi. Omalla ennakoivalla ajotavalla ilman pihistelyä pääsin 5,4 litran kulutukseen. Se on tyypillinen B-segmentissä, ei Yariksen hybridin veroinen, mutta pärjää hyvin luokassaan.
Ulkoisesti Sandero on onnistunut, varsinkin tämä Stepway-malli. Korotetusta alustasta on paljon iloa mökkitiellä ja talven lumisilla kaduilla. Koeajetun Comfort-varustellun mallin hinta on 21 000 euroa. Rahan vastineeksi tarjotaan muun muassa automaattivaihteisto, peruutuskamera, navi ja vakionopeussäädin.
Uskon silti, että useampi ostaja valitsee mallistosta halvemman Essentialin, joka maksaa vajaat 15 000 euroa. Silloin joudutaan tinkimään automaattivaihteistosta ja peruutuskamerasta.
Stepwayssä on yksi mainitsemisen arvoinen varusteoivallus. Kattokiskoista saa kätevästi taakkatelineet, sillä kiskot voi asentaa helposti poikittain. Olisiko tässäkin otettu mallia Skodasta, jossa noita Simply Clever -oivalluksia on viljelty?