Neliveto, hybridi ja venetraileri – testissä Mitsubishi Eclipse Cross

Mitsubishin uudistukset sähköisempään suuntaan ovat perusteltuja, koska EU:n päästömääräykset tulevat jatkossakin vain kiristymään. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Muutama vuosi takaperin saatiin Mitsubishi Outlanderin alapuolelle pienempi Eclipse Cross. Eclipse on aiemmin ollut tunnettu urheiluautona, mutta liikanimi Cross muuttaa asiaa, ja auto on nykyään nelivetoinen maasturi.

Nyt oli aika uudistuksen. Uudistuksien myötä auto sai 14 senttiä lisää pituutta, lisäksi auto on jatkossa aina lataushybridi. Koska tekniikka on tuttua isommasta Outlander Phevistä, on pienempikin aina nelivetoinen.

Jos auton kokoa haluaisi verrata johonkin, on se esimerkiksi Nissan Qashqaita hivenen suurempi.

Koeajoauton varustetaso on toiseksi paras, Instyle. Parhaasta sen erottaa lasikatto. Kun esitettä lukee, on varustelu vähintäänkin toimittajan syntilistaa pidempi. Ajoasento löytyy sähkösäätöjen kautta, ratin osalta säädöt hoituu käsipelin.

Ajoasento löytyy 170-senttiselle koeajokuskille kohdilleen mallikkaasti, ja hallintalaitteet on sijoiteltu muutenkin järkevästi.

Konehuoneessa on 2,4-litrainen bensapata, ja sähkömoottorien kanssa yhteistehoa on 185 hevosvoimaa. Päästöt on saatu puristettua 46 grammaan sadalle kilometrille, mikä on lataushybridille varsin tyypillinen lukema. Pelkällä sähköllä pystyy ajamaan 45 kilometrin matkan.

Myös peräkärryn saa perään, ja sallittu vetopaino on 1 500 kiloa. Se tarkoittaa sitä, että kesällä mukaan saa esimerkiksi venetrailerin tai asuntovaunun ilman ongelmia.

Tämä ei ole kaikissa hybrideissä tai sähköautoissa aivan itsestään selvää tänäkään päivänä.

Kun Eclipse Crossilla lähtee ajamaan, on meininki taajamassa mukavan leppoisaa. Pelkällä sähköllä ajaa myös mielikseen. Kun polttomoottori tulee kuvioihin mukaan, huomaa asian korkeintaan äänestä. Eclipse Cross toimii hyvin myös moottoritiellä, jalkoihin tällä ei tarvitse jäädä.

Tavaratila ja takapenkki on sen verran hyvin mallillaan, että autolla hoitaa varmasti myös mummolareissut lasten kanssa. Tavaratilan koko on 471 litraa, mikä on 23 litraa aiempaan enemmän. Takapenkille mahtuu muutakin kuin lasten turvaistuimet tai kauppakassit.

Jälleen huomaa selvästi, että Mitsubishillä on kokemusta lataushybridien valmistamisesta. Paketti on vähintäänkin arkikäyttöä ajatellen toimiva, todellisuudessa paljon enemmänkin. Huomaa myös, että Mitsubishillä osataan nelivetoautot. Dakarin aavikkorallien DNA on havaittavissa. Hinnat alkaen -versio maksaa 36 390 euroa. Nyt autolla oli hintaa 44 980 euroa. Itse tykkään siitä, mitä tähän rahaan on tarjolla.

Onko tässä autossa sitten mitään heikkoutta? Vaikka lataushybridit saattavatkin joidenkin mielestä olla viherpesua ja välivaihe ennen sähköautoja, vastaan että en minä heikkouksista tiedä. Jos nelivetoista lataushybridiä hakee, kannattaa kääntää katseet Mitsubishiin ja käydä koeajolla. Auto on uusi mutta koeteltu.

Kommentoi