Vanhakin Tesla voi oppia uutta – testissä Model 3

Tässä Teslassa on vielä akkutakuuta hyvän matkaa jäljellä, joten akusto vaihtuu tarvittaessa niin sanotusti Elon Muskin piikkiin. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Tesla on autona tunteita ja vahvoja mielipiteitä herättävä tapaus. Tähän löytyy varmasti parikin syytä: Teslan pajalla Kaliforniassa osataan brändätä, mutta autoissa ilmenee toisinaan lastentauteja. Toisena kaikkien Teslojen käyttövoima on aina ollut sähkö, ja tulee myös olemaan. Juuri se, mitä kohti automaailma kovaa vauhtia menee. Halusi tai ei.

Otimme koeajoon jyväskyläläisestä autoliikkeestä löytyneen Tesla Model 3:n ja tutustuimme hieman siihen, mitä auto osaa tehdä. Auto on vuosimallia 2019, ja sillä on ajettu jo 78 000 kilometriä, joten uusi se ei enää ole. Hintaa kuitenkin löytyy vielä 51 880 euroa, joten aivan halvalla auto ei edelleenkään lähde. Model 3 on kuitenkin Teslan ensimmäinen edullisempi auto, siinä missä Model S ja X ovat tyyriimpiä ja isompia sekä sopivat rahahenkilöille.

Model 3 on tyypillinen Tesla: keskellä kojelautaa on hillitön kosketusnäyttö, ja perinteisten hallintalaitteiden määrä on minimoitu. Kaikki mahdolliset toiminnot on laitettu kosketusnäytön taakse. Ratin vieressä on lähinnä kaksi viikseä: vilkuille ja vaihteille. Avaimen virkaa hoitaa luottokortin kokoinen lätkä, jolla auto myös käynnistetään. Oma kännykkä on mahdollista asentaa autonsa avaimeksi. Jos avaimen käyttöä ei alkuun hoksaa, saa vinkkejä näytöltä. Joku voisi kuvailla kuljettajan paikkaa termillä minimalistinen.

Koska koko auto kietoutuu vahvasti tietotekniikan ympärille, mahdollistuu vanhaan autoon uusien ominaisuuksien asentaminen silloin, kun uusi malli tulee markkinoille. Tästä johtuu, että kun aamulla lähtee töihin, saattaa auto kiihtyä nollasta sataan sekuntia nopeammin kuin edellisenä päivänä. Auto on saattanut yön aikana oppia myös uusia asioita.

Tesla Model 3:n hinnat alkaen -versio on takavetoinen. Tämä auto on nelivetoinen, ja esittelytekstin mukaan tehoa löytyy 462 hevosvoimaa. Kaikki tehot ovat käytettävissä heti eikä kohta, joten hätäinen kuljettaja saa olla todella tarkkana, ettei kortti lähde kuivumaan.

Tavaratila Tesla Model 3:ssa on järkevästi niin edessä kuin takana. Molempien luukut on mahdollista avata kosketusnäytön kautta.

Tesla saattaa tuntua äkkiseltään melkoiselta digihirviöltä .

Tesla saattaa tuntua äkkiseltään melkoiselta digihirviöltä. Tarvittaessa kannattaa vetäistä hieman happea ja perehtyä autoon lisää, jolloin kaikki toiminnot alkavatkin löytyä loogisilta paikoiltaan. Digitaalisuus myös mahdollistaa asioita: Keskikonsolin näytön kautta voi lukea sanomalehtiä, katsella Youtube-videoita tai selata muualla internetissä. Ja koska autopilotti löytyy, osaa auto kaikenlaista enemmän kuin keskivertokuljettaja osaa edes haaveilla. Autopilotit ovat syynä valkoisille kaistaviivoille.

Kenelle Tesla soveltuu? Jos haet autoa, joka on täynnä tietotekniikkaa, ja jossa on tilaa perhekäyttöä ajatellen, osta toki.

Kommentoi