Riksakuskin työssä saa nauraa, mutta huuteluakin joutuu kuulemaan

Riksakuski Tuomas Vainio viihtyy kesätyössään. Ville Hardén

Ville Hardén

Tietotekniikkaa Jyväskylän yliopistossa opiskeleva Tuomas Vainio pohti loppukeväästä, miten viettäisi lähestyvän kesän. Ajatus kesätöistä houkutti opintojen tekemistä enemmän, joten Vainio tutki työnhakupalstoja. Yksi ilmoitus kiinnitti hänen huomionsa.

Muutama viesti ja tapaaminen myöhemmin Vainio sai työpaikan Biketaxilta. Biketaxi kuljettaa matkustajia sähköpolkupyörän perässä kulkevilla riksoilla.

– Tykkään ajaa pyörällä muutenkin. Työssä saa aurinkoa, ja kuntokin kohoaa ohessa. Lisäksi tässä työssä saa paljon kokemusta asiakaspalvelusta ja sosiaalista kanssakäymistä asiakkaiden kanssa. Niistä voi olla paljon apua tulevaisuudessa, Vainio kertoo.

Töiden aloitusta edelsi teoriakoulutus. Koulutukseen kuuluu paljon muutakin kuin riksan toimintaa.

– Työnkuvaan kuuluu myös esimerkiksi sometusta. Työvuoron aikana postataan Instagramiin ja pidetään positiivista ilmipiiriä yllä. Myös maksupäätteiden käyttöä, laskutusta ja hinnoittelua käydään koulutuksessa läpi.

Työhön tarvitaan ajokortti ja yli 18 vuoden ikä.

– Riksa on käytännössä polkupyörä, ja pyöräteiden puuttuessa pyörät kulkevat autoteillä. Pyörä on sähköavusteinen, mikä on hyvä. Ilman avustusta pyörä on tasaisellakin aika raskas polkea, vaikkei olisi asiakkaitakaan kyydissä.

Biketaxin työntekijät tekevät työtä provisiopalkalla. Kiinteää tuntipalkkaa kuljettajat eivät saa.

– Viikonloppuna, kun ihmiset ovat liikkeellä terasseilla, tulee parhaat palkat. Asiakkaiden määrä vaihtelee, joten arkisin tienestit eivät välttämättä ole niin isot. Viikonloppunakin on välillä hiljaisia hetkiä, mutta lopulta joku kuitenkin tahtoo kotiin tai vaihtaa paikkaa, Vainio kertoo.

Kuljettajilla on työvuorolistat, mutta Vainion mukaan kuljettaja voi tarvittaessa sopia esimiehen kanssa aikaisemmin lähtemisestä. Moni myös venyttää työvuoroja oma-aloitteisesti pidemmäksi.

– Jos vaikkapa viikonloppuvuoro on illalla kuudesta kahteen, niin itse jään helposti ajamaan aamuviiteen asti. 11–12 tuntia tällaisella pyörällä on aika helppo suoritus, ja palkassa näkee, jos on ajanut viikonloppuna pitkään.

Miten riksakuskit pärjäävät kovilla helteillä?

– Vettä pitää kantaa tosi paljon mukana. Olen kyllä huomannut, että ajossa tulee aika kuuma. Siksi helteellä ajoon pitää osata valmistautua.

Vielä lisäksi

Mikä on parasta työssäsi?

Ainakin se, että baarista tulleilta ihmisiltä tulee hyviä juttuja tai keskustelunaiheita. Siinä saa aina vähän nauraa, mistä tulee hyvä motivaatio jatkaa yötä. Lisäksi, kun ei ole asiakkaita, on mukava laittaa pyörä hetkeksi parkkiin ja jutustella työkaverien kanssa.

Entä mikä on pahinta?

Samat baarista tulleet asiakkaat ovat joskus liiankin humalassa, ja huutelevat vastaantulijoille. Tällöin huomio ei kiinnity huutelijoihin vaan riksaan ja työntekijöihin, ja me saamme katseita osaksemme. Siitä tulee ikävä fiilis.

Oletko itse matkustanut riksalla?

Välillä tulee kyllä mentyä. Saamme työetuna matkustaa riksoilla maksutta, mutta heitän aina kaverille vähän vaivanpalkkaa. Riksan kyydissä on mukava istua, kun saa vähän tuulenvirettä eikä tarvitse kävellä. Jos saa valita, että kävelenkö vai menenkö riksalla, niin kyllä minä riksan valitsen.

Kommentoi