Jos BMW iX3 ei ole tuttu, voisi asiaa lähestyä näin: polttomoottorinen BMW X3 on tutumpi perusmalli, ja iX3 täyssähköinen rinnakkaismalli. Ulkoisesti eroja on vain vähän, mutta kun autot käynnistää, löytyy eroavaisuuksia sitäkin enemmän.
Kun Bemarin koeajokiertue saapui Jyväskylään, heitimme pikaisen lenkin X3:lla, ja jutuntekoa varten yön yli testiin saimme iX3:n. Auton hintalapussa komeilee lukemat 81 900 euroa, joten muutamat lisävarusteet on rastitettu mukaan.
Lähtöhinta ilman lisävarusteita olisi 75 882 euroa. Hinta saattaa tuntua kovalta, mutta vastinetta rahalle saa, kun miettii 460 kilometrin toimintasädettä ja mahdollisuutta vetokoukkuun. Myös auton sisätilat ovat arkikäyttöä ajatellen toimivat. Tavaratilan koko on esimerkiksi 510 litraa.
Aikaisemmin BMW X3 on näyttänyt hieman pappamaiselta. On mukava nähdä, kuinka nuorennusleikkaus on tehnyt tehtävänsä, ja nyt auto uppoaa ulkonäöllisesti hieman paremmin jo nuorempaankin väkeen.
Ajaminen BMW iX3:lla on letkeää. Tehoja löytyy 286 hevosvoimaa, ja vääntöä 400 Newtonia. Näillä lukemilla ei pääse kokoluokan tehokärkeen, joten onneksi auton juoni ei ole se.
Kuten sähköautoissa tapaa olla, kaikki tehot on käytössä nyt eikä kohta. Taajamassa kannattaa muistaa hyödyntää moottorijarrua, koska tällöin kerää virtaa takaisin akkuun. Sähköauton ajaminen taajamassa on tämän takia polttomoottoriautoa taloudellisempaa. Eteenpäin pääsee vaihteiston D- ja B-pykälillä, joista B sisältää niin rajun moottorijarrun, ettei ennakoimalla tarvitse juurikaan jarrupedaaliin koskea.
Mistään ei paista läpi se, että auto valmistetaan Kiinassa.
Kun kurvaa kahville Muuramen Shellille, huomaa, että auto herättää mielenkiintoa. Viereisessä pöydässä eläkeläismiehet katsovat sähkö-Bemaria ikkunan läpi, ja juttelevat autosta. Vastaava tapahtuu Korpilahden satamassa, jossa pysähdyn kuvaamaan autoa: Tällöin iX3:a kehutaan kivan näköiseksi.
BMW iX3 ei ole valmistajansa ensimmäinen sähkömalli – tuotannossa on aiemmin ollut esimerkiksi pienempi ja erilainen BMW i3. Yhtä kaikki, myös iX3 on takavetoinen. Syy on selvä: Autoa ei ollut tarkoitus tuoda Euroopan markkinoille, mutta tuotiin tänne silti.
Takavetoisuudesta huolimatta iX3 vaikuttaa toimivan myös matka-ajossa. Kaikesta huomaa, että Bemarilla osataan tehdä laadukas auto. Mistään ei paista läpi se, että auto valmistetaan Kiinassa, minne se alun perin tarkoitettiin myytäväksi.
BMW iX3 on kaikkineen tasapainoisen oloinen tuotos. Jos auton kyljessä olevat teippaukset ottaisi pois, tunnistaisi tämän sähköautoksi lähinnä sinisestä väristä, joka kiertää BMW:n logoa ja etumaskia. Niin, ja hiljaisuudesta, kun tällä lähtee ajamaan.
Jos koeajon perusteella laitetaan järjestykseen iX3 ja X3, on sähköinen iX3 tasaisempi ja mukavampi.