Jyväskylässä tarjolla käyttöön vähän erilainen kesäauto

Fiksun liikkumisen koordinaattorin Kati Kankaisen mukaan suurin haaste on saada ihmiset kokeilemaan yhteiskäyttöautoja. Omagon Jeremias Lahtinen lupaa, että ennakkoluulot karisevat, kun kokeilee sähköautoja. Sami Rahkonen

Sami Rahkonen

Jyväskylän kaupungintalon pysäköintipaikalla seisoo kolme sähköistä yhteiskäyttöautoa. Päivisin autot ovat kaupungin henkilökunnan käytössä, mutta iltaisin ja viikonloppuisin kenen tahansa käytössä.

Yhteiskäyttöautot tulivat kaupungintalon nurkalle noin vuosi sitten. Aktiivisia käyttäjiä autoilla on ollut 100, joista puolet on kaupungin työntekijöitä. Kesällä autojen kysyntä kasvaa ja vastaavasti kaupungin tarve vähenee, joten yksi auto on heinäkuussa vuokrattavissa ympäri vuorokauden.

Kaupungintalon yhteiskäyttöautot on kilpailutettu, ja niiden operoinnista vastaa Omago. Jyväskylästä löytyy myös muiden toimijoiden tarjoamia yhteiskäyttöautoja.

Sähköauton saa käyttöön rekisteröitymällä yhteiskäyttöauton käyttäjäksi internetissä. Sivusto löytyy hakemalla Googlesta ”Jyväskylän kimppakaarat”. Sivustolla on kattavat ohjeet auton varaamisesta ja kunkin varattavan kulkupelin seikkaperäiset käyttöohjeet. Auton käyttö maksaa kahdeksan euroa tunnilta ja 56 euroa vuorokaudessa. Käyttö veloitetaan maksukortilta, jonka tiedot annetaan rekisteröitymisen yhteydessä.

Varauksessa arvioidaan, kuinka kauan matka kestää, ja maksukortille tehdään arvion mukainen katevaraus. Lopullinen veloitus syntyy toteutuneen ajoajan perusteella. Periaate on sama kuin maksukortilla tankkaamisessa.

– Varaus kannattaa arvioida yläkanttiin, ettei tule kiire, vinkkaa Jeremias Lahtinen Omagolta.

Päivisin kaupungintalon yhteiskäyttöautoilla ajavat esimerkiksi rakennusvalvonnan ja kaupungin matkailun työntekijät, joiden auton tarve on epäsäännöllistä.

– Halusimme tukea työntekijöiden kestävää liikkumista. Yhteiskäyttöautojen ansiosta työntekijöiden ei tarvitse tulla omalla autolla, jotta he voivat hoitaa työnsä, toteaa fiksun liikkumisen koordinaattori Kati Kankainen Jyväskylän kaupungilta.

Yhteiskäytöllä saadaan maksimoitua myös autojen käyttöastetta. Kankaisen mukaan suomalaisten autot seisovat keskimäärin 95 prosenttia ajasta parkissa.

Korkeasta autojen käyttöasteesta on taloudellista hyötyä kaupungille. Jyväskylä maksaa palvelusta vuokraa Omagolle, ja sopimuksen mukaan kaupungin kuukausimaksu pienenee, kun autoille on käyttöä myös virka-ajan ulkopuolella.

Yhteiskäyttöautot voisivat olla myös polttomoottoriautoja, mutta kaupunki halusi käyttöön ja tarjolle juuri sähköautot.

– Näin sähköautoihin voi tutustua matalalla kynnyksellä. Suurin haaste on saada ihmiset kokeilemaan ensimmäisen kerran, Kankainen sanoo.

Kesällä Jyväskylässä pääsee liikkumaan ilman autoa joukkoliikenteen ja taksien lisäksi noin tuhannella sähköpotkulaudalla. Tourulasta voi myös vuokrata maksutta esimerkiksi lastipyöriä jopa viikoksi.

Kommentoi