Jyväskyläläinen Alpa ei viime vuonna keskeyttänyt tuotantoa, vaan lisäsi sitä

Myyntijohtaja Lauri Hilliaho työskentelee Jyväskylän myymälän yhteydessä olevassa toimistossa. Outi Elomaa

Outi Elomaa

Jyväskyläläinen Alpa teki koronakeväänä 2020 monta asiaa eri tavalla kuin moni muu yritys. Alpakan villasta tekstiilejä valmistavan Alpan tilikausi päättyi maaliskuun lopulla, ja myynti kasvoi 25 prosenttia edelliseen verrattuna.

Kasvun taustalla on talousjohtaja Joona Penttilän mukaan rohkea riskinotto viime keväänä. Alpa investoi ja hyödynsi tehtaissa vapautuneen tuotantokapasiteetin.

– Teimme aika nopeasti sen päätöksen. Uusi tilanne tuli päälle helmi-maaliskuussa vuosi sitten. Laitoimme myymälät kiinni, mutta samalla hetkellä mietimme, laitetaanko tuotantokin seis. Emme tehneet sitä, sillä meillä oli hyvä luotto siihen, että meillä on hyvä tuote ja toiminta selvää. Päätimme, että painetaan vain entistä enemmän kaasua ja tuotantoa ei pistetä missään nimessä seis, Joona Penttilä kertoo.

Muutaman hiljaisemman kuukauden jälkeen kesäkuu oli jo pirteämpi. Kasvu korona-ajan alusta pitkälle syksyyn meni edellisen vuoden tasolle.

– Marras- ja joulukuussa myynti lähti kovaan kasvuun, kun ihmiset aktivoituivat. Keskeinen asia kasvussa oli se, että olimme tehneet tuotantoa niin paljon. Varsinkin verkkokaupassa on tärkeää, että valikoima on kunnossa koko ajan. Värejä ja kokoja pitää olla riittävästi. Olimme hyvässä asemassa, kun oli rohkean päätöksen vuoksi tavaraa saatavilla, Penttilä toteaa.

Hän arvelee, että yksi syy myynnin hyvään kehitykseen on myös viime syksynä tehty brändiuudistus. Siinä uudistettiin kokonaan brändi-ilme, muun muassa logo ja nettisivujen valokuvat.

– Alpan perustamisesta lähtien yksi sen kantavista ajatuksista on ollut vastuullinen kuluttaminen. Tuotteemme tehdään vastuullisesti luonnon materiaaleista. Siitä on tullut viime vuosina yleinen trendi tekstiilien valmistajille, mutta meillä se on ollut sisäänrakennettu koko ajan.

Alpa kunnostaa käytetyt tuotteensa ja myy ne eteenpäin. Käytettyjen tuotteiden myynti kasvoi 420 prosenttia verrattuna edelliseen tilikauteen. Alpa on testannut kampanjaluontoisesti myös 60 vuorokauden palautusoikeutta käytetylle tuotteelle. Tällä avauksella yritys on halunnut osoittaa seisovansa tuotteidensa laadun takana. Palautuneet käytetyt tuotteet huolletaan ja myydään uudelleen Alpan oman 2nd Hand -palvelun kautta.

Jos mennyt tilikausi oli hyvä, tulevaisuuskin näyttää Joona Penttilän mukaan myönteiseltä.

– Yleinen ilmapiiri on todella hyvä ja kasvu jatkuu. Pyrimme kasvattamaan toimintaa edelleen erittäin voimakkaasti, mutta hallitusti. Tavoittelemme vastaavanlaista kasvua kuin koronavuonnakin.

Kommentoi