Huolto vai merkkihuolto?

Kun auton arvo laskee, aletaan pohtia, saisiko menopelin paikattua halvemmallakin. Silloin alkaa yleensä siirtyminen merkkihuollosta muihin huoltoliikkeisiin. Sami Rahkonen

Sami Rahkonen

– Meillä on tietenkin paras tietotaito ja osaaminen omasta tuotteestamme, kiteyttää huoltopäällikkö Marko Nygren Toyota-liike O.K. Autosta.

– Merkkiliikkeessä tehdään autojen ohjelmistopäivitykset ajallaan ja tarvittaessa hoidetaan takaisinkutsuhuollot. Merkkiliikkeen huoltokirja on edelleen myös vankka dokumentti, joka nostaa auton jälleenmyyntiarvoa, hän jatkaa.

Audin, Volkswagenin, Seatin, Huyndain ja Cupran merkkihuollosta Jyväskylän Autotarvikkeella vastaava huoltopäällikkö Timo Mikkonen allekirjoittaa autojen parhaan tuntemuksen löytyvän merkkiliikkeestä ja lisää listaan erilaisten käyttövoimien tuntemuksen.

– Autoissa käytetään tänä päivänä kaasua, sähköä, hybridiä ja lähes kaikkia niiden yhdistelmiä. Kaikkien näiden huollot ja korjaukset hoituvat varmasti merkkiliikkeessä.

Tämä on huomattu myös Jyväskylässä, Tampereella ja Hollolassa toimivassa Mikan & Anssin Autohuolto Oy:ssä. Yrittäjä Mika Kauppinen kertoo, että yrityksessä käydään ahkerasti koulutuksissa, jotta asiakkaille voitaisiin tarjota vastaavat palvelut kuin merkkihuollolla. Esimerkkinä hän mainitsee juuri hybridi- ja sähköautojen huoltokoulutukset.

– Asentajat suorittavat niitä parhaillaan. Hybridi- ja sähköautojen huoltoja pystymme tarjoamaan laajemmin jo kesästä lähtien, hän kertoo.

Kun auton arvo laskee, aletaan pohtia, saisiko menopelin paikattua halvemmallakin.

Marko Nygren

Autojen huollattamisessa on vielä näkyvissä ilmiö, jossa uudet autot huolletaan merkkiliikkeissä ja vanhemmat muualla.

Timo Mikkonen on huomannut, että korkeampi auton hankintahinta heijastuu vahvempaan huoltouskollisuuteen merkkiliikkeessä.

– Kun auton arvo laskee, aletaan pohtia, saisiko menopelin paikattua halvemmallakin. Yleensä silloin alkaa asiakkaiden karkaaminen, sanoo myös Marko Nygren.

Huollon edullisuutta ja hinta-arvion pitävyyttä korostaa Muuramessa, Jyväskylässä ja Jämsässä toimivan Korjaamo Ykkösten yrittäjä Markus Kuhmonen.

– Kerromme aina hinta-arvion työlle ja osille ja tähän mennessä se on pitänyt. Joskus olemme joutuneet tekemään työn tappiolla, koska yrityksen periaate on että annettu hinta pitää.

Yhä yleisemmässä tiedossa on, että auton takuu pysyy voimassa huoltopaikasta riippumatta.

– Kunhan huollot on tehty huolto-ohjelman mukaan ja käytetty tarpeeksi laadukkaita osia, Nygren täsmentää.

Kauppinen ja Kuhmonen korostavat, että myös heillä autot huolletaan aina valmistajien ohjeiden mukaan.

Yksi erottava tekijä huolloissa ovat osat. Merkkiliikkeessä käytetään merkkien alkuperäisosia ja muissa edullisempia tarvikeosia.

Kauppisen mukaan varaosien laadukkuudessa ei silti ole ongelmaa.

– Autonvalmistajat tekevät harvoin itse osia, vaan ne tulevat isoilta tehtailta. Samat tehtaat tekevät myös tarvikeosia. Ne voivat olla jopa täysin samoja tuotteita, mutta vain eri numerolla.

Yksi asia on kuitenkin selvästi edelleen merkkiliikkeiden heiniä.

– Ohjelmistopäivitykset tulevat yleensä auton valmistajalta ja ne tehdään pääsääntöisesti merkkiliikkeessä, Kuhmonen toteaa.

Mikkonen muistuttaa, että joskus pelkästään ohjelmiston päivittäminen riittää auton korjaamiseen.

– Silloin ei välttämättä tarvita koko osan vaihtoa, ja korjaus tulee edullisemmaksi.

Huollon asiantuntijat ovat kaikki yhtä mieltä siitä, että autojen omistajat noudattavat entistä paremmin automerkkien suosittelemia huoltovälejä.

Kommentoi