Autonkuljetusauton lastaus on tarkkaa työtä

SE Mäkisen keltaiset rekat on tuttu näky Jyväskylän autoliikkeiden pihoilla. Antti Peuranen nauttii erityisesti työn vapaudesta. Mikko Kilkki

Mikko Kilkki

Minkälaista mahtaa olla autonkuljetusauton kuljettajan työ? Kilautimme SE Mäkiselle. Työstään meille kertoi Antti Peuranen, jolla on 15 vuoden kokemus autonkuljetusrekan ajamisesta. Näissä hommissa hän aloitti vuonna 2004, ja kävi hetken muualla. Vapaus kuitenkin voitti, ja mies palasi takaisin ruotuun.

Peurasen kyydissä kulkee pääsääntöisesti uusia autoja autoliikkeisiin. Välillä saattaa kyydissä olla joku käytettykin auto. Autot ovat pääsääntöisesti tavallisia henkilö- ja pakettiautoja, joita ihmiset ostavat. Joskus kyydissä menee joku erikoisempikin auto, jolloin sitäkin pääsee siirtämään.

Peuranen ajaa autonkuljetusrekkaa ajokaverin kanssa. Työt on parivaljakon tapauksessa jaettu päivävuoroon ja yövuoroon.

Toinen kuljettajista aloittaa hakemalla kuorman kyytiin esimerkiksi Helsingin Vuosaaresta ja ajaa Vantaalle, jossa on firman pääpaikka. Vantaalla otetaan autot kyytiin ja ajetaan Jyväskylään, jossa kuski vaihtuu ja matka jatkuu Kuopion kautta pohjoiseen.

SE Mäkisellä on myös reittejä, joita ajaa vain yksi kuljettaja. Tällöin kuski yöpyy rekassa.

Moni kuljetusalan työ on hyvin aikataulutettua, mutta autonkuljetusauton kuljettajan työ on verraten aikatauluvapaata. Peuranen kertoo, että keikka ilmaantuu aina auton tietokoneelle. Hän voi vapaasti sopia ajokaverin kanssa siitä, kuinka hoitavat keikan – kumpi ottaa päivävuoron, kumpi yövuoron?

Nyt kuorman on hakenut kyytiin ajokaveri, ja Peuranen kertoo vievänsä kyydissä olevan kuorman Kuopioon ja Joensuuhun. Onpa yksi purkupaikka nyt Jyväskylässäkin.

Jyväskylä on tärkeä välipiste silloin, kun autoja viedään etelästä pohjoiseen. Peurasen rekan kyytiin mahtuu 11 autoa. Se on tavallinen Volvo FM, jossa on erikoisvalmisteinen perävaunu ja kuormatila.

Koska työ on vapaata, on luottamus työkavereihin tärkeää. Mies kuvailee ajokaveriaan Tuomoa hyväksi tyypiksi, ja pyytää laittamaan jutussa Tuomolle terveisiä. Ilman hyviä työkavereita ei homma toimisi. Miehet ovat olleet ajokavereina nyt kymmenen vuotta, eikä pahaa sanaa ole.

Työpäivien pituus vaihtelee paljon. Nopeimmillaan kotiin on päässyt lähtemään kuudessa tunnissa, mutta päivä voi venyä myös viisitoistatuntiseksi. Tällä reitillä työtä on vain neljänä päivänä viikossa, koska tuntimäärä on sen verran iso.

Työn suurimmat haasteet liittyvät Peurasen mukaan lastaamiseen, koska autot ovat erikokoisia. Työ vaatii lastatessa ja purkaessa tarkkuutta, koska naarmuja ei saa tulla. Peurasen mukaan vahinkojakin on nähty, vaikkei niitä usein tapahdukaan.

Autot lastataan kyytiin yläosa ensin ja päinvastaisessa järjestyksessä kuin ne pitää purkaa. Autojen painoilla ei ole merkitystä lastaamisessa.

Ammatista kiinnostuneille Peuranen antaa vinkiksi, että tarvitaan BECE-ajokortti, raskaan kaluston ammattipätevyys sekä paljon reipasta mieltä.

Kommentoi