Kevätkaunottaria 1970-luvulta, kun muoti ja autokauppa yhdistivät voimansa

Kevät! Unelmat esiin, katse valoon ja tulevaisuuteen. Nykyajan kiireinen ja tehokkuutta vaativa liike-elämä ei liiemmin välitä historian pölystä ja painolastista, vaan menneeseen vilkaistaan korkeintaan tilastojen valossa. Vilkaistaessa muuhunkin kuin tilastoihin huomaa, miten innovatiivisia ratkaisumalleja Jyväskylästä löytyy vuosikymmenten takaa.

Uudessa Jyväskylän lehdessä (kuten Suur-Jyväskylän Lehden nimi oli 1970-luvulla) oli 15.4.1970 uraauurtava ilmoitusten yhteistyöponnistus, iso juttu täynnä naisia, muotia ja autoja, nimeltään 20 kevätkaunotarta.

Ydinkeskustassa toimi naisten muodin erikoisliikkeitä aina putiikeista muotitavarataloihin ja autokaupoilla oli keskustassa ja sen välittömässä läheisyydessä useita kivijalkamyymälöitä. Kaupankäynti oli vilkasta, yrittäjäkeskeisyys ja yhteistyö tiivistä.

Kuvat kertovat siitä ennakkoluulottomuudesta ja ideoinnista, mitä yrittäjät yhdessä saivat aikaan myös mainonnassa.

Jo silloin yrittäjät edistivät keskuudessaan uutta näkökulmaa ja uusia ratkaisumalleja.

Tuolloin muun muassa Yhdysvalloissa kokoustaneet maailman huippupoliitikot ja johtavat talousmiehet esittivät loppuarvioinneissaan teemasta yrittäjyys, että ”taloudellisen kasvun taittuminen on pakottanut kiinnittämään aikaisempaa enemmän huomiota yrittäjyyteen ja sen tukemiseen. Sillä se on maailmanlaajuisesti ainoa keino selvitä taloudellisista vaikeuksista”.

Vuosikymmenten läpi yrittäjät ovat halunneet niin valtion kuin kuntien päätöksentekijöiden kiinnittävän huomionsa yritystoimintaan ja sen tärkeyteen. Brittiläinen taloustutkija ja sosiologi, tohtori Nicholas Falk, lausui jo vuosikymmenet sitten: ”Think Small” ja ”Unohditteko pienet”.

Nyt poikkeuksellinen tilanne on valaissut talouselämälle ja meille kaikille jälleen kerran pk-sektorin ja yrittäjyyden tärkeyden. Epävarmoissa oloissa innovointi ja yhteistoiminnan merkitys on aiemminkin oivallettu ja oivalletaan varmasti myös tänä päivänä. Yritteliäisyydessä on voimaa.

Muistan, kuinka Vatevan messuilla, jokakeväisessä muotitapahtumassa, juontajat toistivat vuosi toisensa jälkeen näytöksissään, miten ”tänä keväänä naiset ovat entistä kauniimpia”.

Vateva oli suomalaisten vaatevalmistajien etujärjestöstä, Vaatetusteollisuuden Keskusliitosta (1958–1994) käytetty lyhenne. Suuri yleisö tunsi Vatevan sen järjestämistä jokavuotisista muotimessuista, jotka järjestettiin vuodesta 1975 alkaen Helsingin Messukeskuksessa.

Vateva-sana on yhä käytössä vaatetusalan tapahtumia järjestävässä alan vaatetusalan tapahtumia järjestävän Muoti-Vateva Oy:n nimessä ja sen aputoiminimenä.

Jotkut asiat eivät vaan muutu. Naiset ovat entistä kauniimpia ja autot kiiltävämpiä. Tänäkin keväänä!

Kirjoittaja on aikanaan toimineen Kauppa-Pirtin jälkipolvea.