Raju onnettomuus oli päättää ajouran – Nyt tavoitteena on mestaruus

Jonne Rautjärven auto on 550-hevosvoimainen Chevrolet Camaro. Kymiringillä sen nopeus nousee noin 300 kilometriin tunnissa. Sami Rahkonen

Sami Rahkonen

Jyväskyläläinen rata-autoilija Jonne Rautjärvi, 21, valmistautuu parhaillaan alkavaan kisakauteen. Kauden piti alkaa tulevana viikonloppuna Vetelin Kemoralla, mutta Keski-Pohjanmaan maakunta siirtyi alkuviikosta koronan kiihtymisvaiheeseen, ja kisa peruttiin. Näin ollen Rautjärven kisakausi alkaa kesäkuussa Hämeenlinnan Ahvenistolla.

Rautjärvi debytoi Nascar-tyyppisten putkirunkoisten rata-autojen V8 Thunder -sarjassa viime kaudella ja ajoi heti kolmanneksi. Suorituksen kovuutta lisää se, että sarjassa kaikilla kuljettajilla on käytössään yhtä tehokkaat autot. Vain autojen ulkomuoto ja säädöt vaihtelevat.

– Käytännössä erot tulevat ajotaidoista ja auton säädöistä, Rautjärvi kiteyttää.

– Kun viivalla on 11–15 autoa ja kuljettajaa, joista kaikki osaavat ajaa, joutuu vääntämään aivan täysillä, hän jatkaa.

Rautjärven ajoharrastus alkoi samaan tapaan kuin melkein kaikkien muidenkin kilpa-autoilijoiden: Isän kanssa karting-radalla.

– Isä vei 5- tai 6-vuotiaana Jyväskylän Karting Centeriin kokeilemaan ja siitä se innostus alkoi. Kohta oli oma auto ja pian ajettiin jo tosissaan. Ensimmäiset aluemestaruudet voitin varmaan 7-vuotiaana, hän kertoo.

Ajouralle oli tulla piste kolme vuotta sitten Seinäjoen vauhtiajoissa, kun Bemarin kaasu hirtti radalla kiinni ja Rautjärvi ajoi 120 kilometrin tuntivauhdilla penkkaan.

Selkäkivuista kärsinyt kuljettaja kiidätettiin Seinäjoelle sairaalaan. Siellä selvisi, että rysäys oli murtanut selkärangan kahdesta kohtaa. Onnettomuus päätti kauden ja aloitti pitkän kuntoutuksen.

– Selkää ei tarvinnut onneksi leikata, sillä mikään ei ollut puristuksissa ja ranka oli suora.

Onnettomuus ei jättänyt traumoja.

– Kun jouduin olemaan pois radalta, opin arvostamaan, kuinka hienoon porukkaan ja sarjaan olin päässyt mukaan.

Onnettomuuden jälkeen ensimmäisessä osakilpailussa Rautjärvi nousi podiumille ja pokkasi kolmospalkinnon.

Perhe ja läheiset ovat tukeneen Rautjärven ajouraa alusta lähtien.

– Oma perhe, puoliso ja puolison perhe ovat mukana kisoissa aina kun mahdollista.

Kannustusjoukkojen lisäksi mukana kulkee ydintiimi, johon kuuluvat manageri, kisainsinööri ja kaksi mekaanikkoa.

Formula 1 ei ole koskaan ollut Jonne Rautjärven tavoitteena.

– Koppiauto ja rata-autoilu on aina ollut enemmän mieleen. Tykkään, että saa ajaa kilpaa fyysisesti toisia vastaan.

Rautjärven tavoite on nousta kansainväliseksi rata-autoilijaksi. Seuraava tähtäin on Euro-Nascarissa. Sinne väylää avaisi Suomen mestaruus.

– Hyvin menneen viime kauden jälkeen mestaruus onkin ainoa tavoite, Rautjärvi kiteyttää.

Mestaruuden jahtaaminen alkaa viikonloppuna. SM-sarja tarkoittaa kymmentä kisaa viitenä viikonloppuna keskimäärin kerran kuukaudessa.

Ajaminen vie niin paljon aikaa ja rahaa, kuin siihen haluaa panostaa, mutta päivätyötä se ei haittaa. Rautjärvi työskentelee yritysmyyjänä huonekaluliike Iskussa Jyväskylässä.

Arkeen mahtuu myös muuta kuin työtä ja autoilua.

– Kalastelua, mökkeilyä, koiran ulkoilutusta ja tietenkin puoliso. Pää hajoaisi, jos tekisi vain töitä ja ajaisi.

Nelisen vuotta rinnalla kulkenut puoliso on laulajan uraa aloitteleva entinen Miss Jyväskylä ja tuore Pitsimissi Kiia Pitkänen. Pariskunta haaveilee parhaillaan muutosta Keljosta Jyväskylän keskustaan.

Onko hääsuunnitelmia?

– Koronan keskellä sellaista ei olla mietitty, sillä kun juhlitaan, halutaan juhlia kunnolla. Naimisiin mennään varmaan jossain vaiheessa, kun aika on sopiva. Mutta kosinnan pitää olla yllätys, ei siitä voi lehdessä kertoa!

2-vuotiaassa staffordshirenbullterrieri Huldassa on liki yhtä paljon energiaa, kuin kisa-autossa, mutta se vie Jonne Rautjärven ajatukset pois autoista ja kisaamisesta. Jonne Rautjärvi

Henkilökohtaista

Millainen kuljettaja olet liikenteessä?

Rauhallinen. Ei ole tarvetta ajaa kilpaa liikenteessä. Se kuuluu myös lajiin, että luvataan pitää rata-autoilu ja liikenne erillään.

Millainen auto sinulla on?

BMW 430 Coupe diesel-moottorilla. Tykkään, että autossa pitä olla voimaa, että voi tarvittaessa ohittaa turvallisesti.

Mikä ärsyttää liikenteessä?

Eipä juuri mikään.

Entä radalla?

Melkein kaikki. Varsinkin edellä ajavat. Eniten ärsyttää se, jos alkaa radalla jäämään. Silloin pidettävä pää kasassa. Myös kova peittely ja epäkunnioittava ajaminen radalla ärsyttävät.

Millaiset välit sinulla on muihin kuljettajiin?

Joidenkin kuljettajien kanssa haluaa viettää enemmän aikaa ja toisten kanssa ei niin hirveästi. Mutta tulen todella hyvin kaikkien kanssa toimeen. Mutta tavoite on kuitenkin olla muille uhka radalla.

Seurustelet malli ja laulaja Kiia Pitkäsen kanssa. Kumpi teistä ajaa, kun olette liikenteessä?

Kiia ajaa yleensä pitkät matkat. Hänellä on enemmän kokemusta liikenteestä kuin minulla. Omien sanojensa mukaan hän on myös varmempi kuski.

Kommentoi